'Vraagtekens over Vlaamse marktstrategie'
„Als je zoals de Vlaamse varkenssector mikt op het meest banale product, namelijk het varkenskarkas, dan moet je zeker zijn dat je dat tegen een heel scherpe prijs kan doen. De vraag is: kunnen we dat?”
Professor Xavier Gellynck stelt zich ernstige vragen bij de markstrategie van de Vlaamse varkenssector. „Als je wil scoren met een banaal product, dan moet je dat tegen een heel scherpe prijs kunnen doen”, zegt Gellynck in een interview met het Vlaams infocentrum land- en tuinbouw (VILT).
„De Vlaamse varkenssector kiest wat de export betreft voor karkassen en grote deelstukken, maar de vraag is of je met dat product de strijd aankan met je concurrenten?”
Nadelige randfactoren
„Ik denk dat er een aantal randfactoren zijn die op dat vlak in ons nadeel spelen”, zegt Gellynck. „Milieu, mest en dierenwelzijn bijvoorbeeld. En enkel met goede technische resultaten halen we het niet, want ook elders worden uitstekende technische resultaten behaald.”
„Ik kan me niet van de indruk ontdoen dat we – zeker als het over de varkenssector gaat – niet echt bewust gemikt hebben op een bepaald marktsegment. We mogen niet tevreden zijn met de kruimels die van tafel vallen.”
Lees het hele interview hier.
Tekst: Tom Schotman
Groeide op een vleeskuikenbedrijf in het Achterhoekse Vragender op. Schrijft sinds augustus 2013 voor Pluimveeweb.nl, vakblad Pluimveeweb, Pigbusiness.nl, vakblad Pig Business en de regionale agrarische vakbladen van Agrio.
Tekst: Vlaams infocentrum land- en tuinbouw, tuinbouw