‘Voorkeur voor Nederlands varkensvlees in plaats van Belgisch?’
De gevolgen van de AVP uitbraak in de Waalse Ardennen in september 2018 worden steeds voelbaarder voor de Vlaamse varkenshouders. Al maandenlang leveren zij hun varkens noodgedwongen af onder de kostprijs. Het einde van deze economisch malaise is nog niet in zicht vreest het Vlaams parlementslid Francesco Vanderjeugd. Hij stelt dat tal van Vlaamse varkenshouders hem aanspreken over de zeer slechte situatie. „Het water staat hen aan de lippen. Als dit nog even voortduurt volgen er tal van faillisementen en familiedrama’s”, voorspelt Vanderjeugd.
Nederlands varkensvlees
Een van de zaken die het parlementslid opgehelderd wil hebben is het gerucht dat supermarkten een toenemende voorkeur zouden hebben voor de import van buitenlandse varkensvleesproducten, met name Nederlandse. Hij vraagt de retailers of dit klopt en zo ja waarom ze deze keuze maken. Vanderjeugd vindt dat de retailers vlees moeten prefereren dat afkomstig is van Belgische varkens. In dat kader roept Vanderjeugd de retailers op tot een solidaire houding ten opzichte van de Vlaamse varkenshouders. „Het is ook in hun belang dat de aanvoer van kwalitatief en veilig varkensvlees van eigen producenten in de benen blijft.”
Prijsvorming
In de brief houdt Vanderjeugd de retailers mede verantwoordelijk voor de actuele situatie. „Uw aankopen zijn een belangrijk instrument en bepalend voor de prijsvorming van het varkensvlees en de resultaten van de varkenshouders.” Het parlementslid stelt dat de Vlaamse varkenshouders zich gesterkt zouden voelen als ze dezelfde prijs zouden beuren gelijk aan die van voor de AVP uitbraak. Om te helpen deze economische malaise op te lossen en varkenshouders te behoeden voor faillissementen roept hij alle retailers op om het prijsniveau van het varkensvlees terug te brengen naar het niveau van voor de AVP-crisis. „Enkel een constructieve houding van alle partijen kan er voor zorgen dat de varkenshouders een perspectief hebben dat de leefbaarheid van hun bedrijf verzekert.” Of deze actie veel effect zal hebben in de uiteindelijke prijs valt te betwijfelen. Circa driekwart van het Belgische varkensvlees is immers bestemd voor de export en bepaalt zo voor het grootste deel de uiteindelijke prijs. De retailers die hij heeft aangeschreven zijn: Match, Renmans Quality Meat, Comeos, Macro Cash & Carry Belgium, Albert Heijn België, Colruyt Group, Aldi inkoop NV, Lidl Belgium, Carrefour Belgium en Delhaize.