Onbegrip over ongereinigde veewagens
Volgens de algemeen directeur van Westfort Vleesproducten ligt hier taak voor de NVWA. „Spreek je Duitse collega's aan op dit risico", zegt Lunenburg in het vakblad Meat & Co. Zelf communiceert Westfort naar al hun leveranciers dat reinigen en ontsmetten van groot belang is.
Duitsland-route aannemelijk
Hoewel het nog niet officieel vaststaat, lijkt het voor de hand te liggen dat de Nederlandse PED-besmettingen afkomstig zijn van varkenstransport uit Duitsland. Volgens dierenarts Arjan Schuttert is een fout snel gemaakt. „Ook al worden vrachtwagens bij de slachterij netjes volgens de regels gereinigd en ontsmet, er is maar 1 gram mest nodig – een kwart theelepeltje – om een bedrijf te besmetten”, zegt de varkensdierenarts bij DAP De Oosthof, een samenwerkingsverband van drie dierenartsenpraktijken in het oosten van het land. „Als vrachtwagens na het lossen in een Duitse slachterij achter elkaar in een rij staan om te worden schoongespoten, kan zelfs een zojuist gereinigde wagen nog een spat mest opvangen van de wagen erachter”, schetst hij.
Ook dat er vier keer zoveel vleesvarkensbedrijven besmet zijn als zeugenbedrijven, is een indicatie dat het (vlees)varkenstransport hier waarschijnlijk een rol in speelt, aldus Schuttert. Niettemin wil hij de Nederlandse varkenshouders ook een pluim geven: „Als je kijkt hoe we hier met hygiëne omgaan, dan staat Nederland aan de top”, zegt hij. „Daarom zie je ook dat PED zich hier lang niet zo snel verspreidt als elders.”
Tekst: Ruben van Boekel