Europees Parlement wil betere bescherming voor diertransporten
In een resolutie die met 411 stemmen voor en 43 stemmen tegen werd aangenomen, met 110 onthoudingen, hebben Europarlementsleden de Commissie en de lidstaten opgeroepen om de Europese wet voor de bescherming van getransporteerde dieren nu strikt te handhaven. Sommige lidstaten zijn hier laks in.
Het Parlement wil ook moderne technologie gebruiken om de de handhaving te verbeteren, zoals geolocatiesystemen om de locatie en de duur van diertransporten vast te leggen. Daarnaast zet het Parlement zich in voor een nieuwe dierenwelzijnsstrategie voor de periode 2020-2024.
Het Parlement vraagt nationale autoriteiten onder andere om meer onaangekondigde, risicogebaseerde controles te houden en om samen te werken bij internationale transporten. De duur van transporten moet zo kort mogelijk zijn, vindt het Parlement, onder meer door het gebruiken van lokale en mobiele slachtfaciliteiten. De parlementariërs roepen de Commissie op om voor verschillende diersoorten geschikte transporttijden vast te leggen en om een verschuiving te bewerkstelligen van diertransporten naar het transport van karkassen. De transportstandaarden van niet-EU-landen moeten met de EU-standaarden gelijk worden getrokken, of anders moet het transport naar deze landen worden verboden.
„Actoren in de transportketen moeten hun verplichtingen nakomen, of het nu boeren, dierenhandelaren, dierenartsen of transportbedrijven betreft”, stelde Jorn Dohrmann, de auteur van het rapport. „We hebben de Commissie en de lidstaten duidelijk gemaakt dat zij dat ook moeten doen, hetzij door het handhaven van de bestaande regels, hetzij door het overwegen van het gebruik van nieuwe technologie en het verkorten van transporttijden.“
Jan Huitema zegt verheugd te zijn dat in de resolutie twee van zijn voorstellen zijn meegenomen; bordeskeuring en een 'Schengen voor dieren'. Op Twitter legt hij uit waarom: