'KiesPartijvoordeBoeren campagne slaat aan'
„Ons hoofddoel: het belang van de boeren en tuinders (onze voedselproducenten), voor Nederland en de Nederlandse economie breed te verspreiden is bereikt”, zegt NVV-voorzitter Ingrid Jansen op de website van de NVV.
In de #KiespartijvoordeBoeren-campagne riep de NVV met hulp van politici en boeren uit heel Nederland, via YouTube, Twitter en Facebook mensen op om op 18 maart landbouwgezind te gaan stemmen, onder het motto ‘Boergezind = Boergezond’.
Provincies steeds belangrijker
„Provincies worden steeds belangrijker in de besluitvorming rond landbouw. Denk aan vergunningverlening voor modernisering, ontwikkeling en uitbreiding van bedrijven. Daarom wilden wij iedereen in en rond de landbouw erop wijzen dat stemmen voor deze verkiezingen belangrijk was”, zegt Ingrid Jansen.
„Het is voor de agrarische sector in Nederland meer dan belangrijk dat Statenleden worden gekozen met gezond boerenverstand en een hart voor onze boeren, tuinders en telers”, zegt zij.
„Boeren zijn immers onze voedselproducenten, dragen voor miljarden bij aan de Nederlandse economie en verdienen een goede vertegenwoordiging in de politiek.”
Doel
De NVV is blij dat landbouwgezinde partijen het goed hebben gedaan in de verkiezingen. „Natuurlijk schrijven wij dit niet op ons conto, wij snappen ook dat landelijke sentimenten van invloed zijn op verkiezingsuitslagen”, zegt Ingrid Jansen.
„Voor ons was echter het belangrijkste in deze campagne dat boeren landbouwgezind gingen stemmen en dat het belang van boeren, tuinders en telers zo breed mogelijk werd verspreid. En dat is volgens ons goed gelukt.”
Veel boeren en politici haakten op Twitter aan bij #KiespartijvoordeBoeren. „Het Twitter bereik was 1,3 miljoen en de reacties op deze actie waren nagenoeg allemaal positief”, vertelt Jansen.