‘Goede gezamenlijk en doelgerichte communicatie is essentieel’
Tijdens de Pigbusiness thema-avond in Nederweert-Eind vindt het merendeel van de aanwezige varkenshouders dat andere ketenpartijen zich niet of onvoldoende in de media tonen, als de pijlen weer eens zijn gericht op aspecten als dierenwelzijn en/of duurzaamheid. Een actievere opstelling op het communicatievlak wordt als zeer wenselijk ervaren. Een varkenshouder onderschrijft de noodzaak van gezamenlijke communicatie, maar ervaart dat de rekening veelal bij de varkenshouder op de deurmat ploft. „Iedereen wordt er schatrijk van, behalve ik als varkenshouder. En daar baal ik van. Als varkenshouder worden wij continu aangevallen. We werken 70 tot 80 uur in de stal. Dan is er geen tijd meer over om ook nog in communicatie te steken. Dé van de Riet, woordvoerder van COV, zegt dit probleem te herkennen. „Maar in bijvoorbeeld de praatprogramma’s kan toch beter een boer aanschuiven. Als hij zijn visie verkondigt komt dit beter over bij het publiek.”
Middengroep
Het proberen te beïnvloeden van de groep (tussen de 4 en 10 procent in Nederland) echte anti-vlees mensen / kritische groeperingen, heeft geen nut. „De Thiemesen interesseert onze boodschap geen snars. Het is zaak om onze boodschap vooral op de middengroep te richten. Bij die groep lopen we het risico, dat zij alsnog naar het anti-vlees switchen. Maar om die middengroep te bereiken is geld nodig.” Verder is het essentieel om het gesprek aan te gaan met partijen die wel open staan voor ontwikkelingen. In dit kader verwijst Van de Riet naar de samenwerking met de Dierenbescherming, waar het Beter Leven keurmerk uit voort is gekomen. „Dergelijke coalities moet je smeden. Als de Dierenbescherming ergens haar naam aan verbindt, neemt de consument het eerder voor waar aan. Kortom: je heb ambassadeurs nodig.”
Middelen
Naast uiteraard een goede marge, is het behoud van draagvlak voor het product essentieel. „Een slecht imago levert zeker geen extra prijs op. Licence tot produce is steeds belangrijker”, houdt Van de Riet de varkenshouders voor. Om dit te bereiken is het zaak dat je steeds staat voor je zaak/dier/product. Steeds open, eerlijk en transparant zijn over hoe je produceert. Met een goed verhaal bouw je krediet op. Mocht er eens iets gebeuren, dan heb je tenminste krediet opgebouwd”, aldus Van de Riet.
Gezamenlijke communicatie
De communicatie vanuit de varkensketen was in de afgelopen jaren verre van optimaal. Hierin gaat verandering komen. Momenteel wordt gewerkt aan een gezamenlijke professionele communicatietak, die gaat werken voor en namens de hele varkensketen. Alle ketenpartijen dragen bij in de kosten. Over de verdeling van de kosten vinden momenteel nog gesprekken plaats. „Ik denk dat we nog dit jaar van start gaan”, zegt Van de Riet. De in Nederweert-Eind aanwezige varkenshouders vinden dit een goed initiatief. „Collectief optrekken is heel belangrijk. Bovendien is de POV in de afgelopen jaren behoorlijk tekort geschoten op communicatievlak”, verwoordt een van de aanwezigen. Varkenshouders zeggen bereid te zijn om geld in de communicatiepot te stoppen. Over de hoogte ontstaat geen duidelijkheid. „Ik vind 1.000 euro geen probleem, als ik maar weet dat het geld goed wordt besteed”, stelt een van de aanwezige varkenshouders.
Individuele communicatie
Van de Riet onderstreept dat individuele varkenshouders ook meer moeten communiceren. Te denken valt aan een goede website, social media, sponsoring en bijvoorbeeld lid worden van een ondernemersvereniging. Ook is het zaak rekening te houden met aspecten die bij de consument gevoelig liggen; met name staartknippen en biggensterfte”, aldus Van de Riet. Een varkenshouder vindt dat we voor het imago aan bepaalde bedrijfsaspecten een andere draaien moeten geven.. Als voorbeeld wijst hij naar het uitvalpercentage van biggen. „Daarbij klinkt 12 procent uitval negatief. Spreken we van 88 procent survive, dan klinkt dat meteen al een stuk positiever.”