POV in actie tegen strenge Brabantse regelgeving
Veel Brabantse varkenshouders kloppen bij de POV aan met vragen over het vergunningentraject. Ze moeten uiterlijk 1 januari 2020 een ontvankelijke en vergunbare aanvraag voor een omgevingsvergunning Milieu of een melding op grond van het Activiteitenbesluit hebben ingediend. Dat is binnen minder dan tien maanden. De POV zegt te willen voorkomen dat varkenshouders vergunningen moeten aanvragen en vervroegd moeten voldoen aan de aangepaste Verordening Natuurbescherming. De POV wil dat de provincie daartoe de datum van 1 januari 2020 opschuift. Dit is de wettelijk vastgelegde datum waar Brabantse varkenshouders vanuit moeten gaan. Met het niet naleven van de Verordening Natuurbescherming maakt de varkenshouder een overtreding, waartegen de provincie handhavend kan optreden.
Tips vergunningaanvraag
Varkenshouders die de uitkomst van het POV verzoek, tot opschuiven van de datum, niet willen afwachten krijgen van de POV enkele tips waar ze bij de vergunningaanvraag aan moeten denken. Zo dient de varkenshouder in zijn vergunningaanvraag op te nemen dat hij de aanvraag onder protest indient, omdat hij het uitdrukkelijk niet eens is met de Verordening Natuurbescherming, die op 19 juli 2017 in werking is getreden. Ook dient hij in de aanvraag op te nemen dat hij op grond van die verordening verplicht is om uiterlijk op 1 januari 2020 (of, afhankelijk van de situatie overeenkomstig artikel 1.4 van de Verordening Natuurbescherming, een andere datum) een ontvankelijke en vergunbare aanvraag moet hebben ingediend. De achtergrond van het opnemen van deze regels is dat als het bevoegd gezag een (ontwerp)beslissing op de aanvraag neemt, de betrokken varkenshouder hiertegen bezwaren kan indienen. In die bezwaren kan de varkenshouder de (on)rechtmatigheid van de Verordening Natuurbescherming (en desgewenst andere aspecten, zoals de verhoogde geuremissiefactoren) ter discussie stellen.
Alternatieven
Ook adviseert de POV om in de vergunningaanvraag verschillende alternatieven (of/of-vergunning) op te nemen. Daarbij betreft het ene alternatief de al vergunde situatie en het andere alternatief de situatie overeenkomstig de aangepaste Verordening Natuurbescherming. Volgens de POV kan met de vergunning(aanvraag) worden bewerkstelligd dat het alternatief overeenkomstig de aangepaste Verordening Natuurbescherming pas hoeft te worden gerealiseerd op het moment dat dit wettelijk vereist is. De varkenshouder kan zo inspelen op een mogelijke verlenging van deze datum door de provincie en/of de rechter.
Dossiervorming
Brabantse varkenshouders krijgen van de POV ook het dringende advies om een dossier aan te leggen over de aanpassingen, die nodig zijn om te voldoen aan de Verordening Natuurbescherming. Zo krijgt de POV zoveel mogelijk de daadwerkelijke kosten in beeld. Dit is essentieel bij een te voeren procedure tegen de provincie. Verder is het voor de individuele varkenshouders essentieel om inzicht te hebben in deze kosten. Dit om de provincie eventueel aansprakelijk te stellen voor geleden schade, mocht de rechter de Verordening Natuurbescherming als onrechtmatig bestempelen.
Dagvaarding
In 2018 heeft de POV enkele juridische procedures opgestart tegen het Brabantse maatregelenpakket Zorgvuldige Veehouderij. Zo loopt er een civiele procedure over de aangepaste Verordening Natuurbescherming. Volgens de POV kan van varkenshouders niet worden verlangd dat zij een vergunning aanvragen voor een ongewilde situatie. De POV wil via deze weg voorkomen dat varkenshouders vergunningen moeten aanvragen en zelf, ieder voor zich, moeten procederen. De provincie dient uiterlijk begin april 2019 inhoudelijk te reageren op de dagvaarding van de POV.