Alweer een vleesbedrijf dat op de vegetarische toer gaat
Roy Bolscher, directeur van de gelijknamige vleesleverancier voor de horeca en groothandel in de wijde regio volgt de milieudiscussies op de voet. De gevolgen van vleesproductie op het milieu hebben zijn aandacht. Het bedrijf, dat circa 80 medewerkers telt, wil zelf ook een goed voorbeeld geven. Uit een artikel in Tubantia blijkt dat de onderneming zich tot doel gesteld heeft om in 2020 de CO2-uitstoot met 50 procent te reduceren ten opzichte van 2015. Vorig jaar was Bolscher het eerste vleesbedrijf gecertificeerd op de CO2-prestatieladder, op niveau 3. De bedrijfswagens bij dit bedrijf rijden allemaal elektrisch.
Zinloze strijd
De ondernemer noemt het zinloos om als 100 procent vleesleverancier ‘te vechten tegen de bierkaai’. Hij vindt het zaak een ander verdienmodel te zoeken. En daarbij richt hij zich op een toekomst met vegetarische en veganistische producten en minder vlees. Volgens hem zal snel op de energietransitie de eiwittransitie gaan volgen. Verder maakt het hem in principe weinig uit of zijn bedrijf vlees verwerkt of dat het vleesvervangers of veganistische producten maakt. 'Als dat wat we maken maar lekker is'.
De dierlijke en vegetarische eiwitten worden na de verbouw bij Bolscher strikt van elkaar gescheiden gehouden. De consument moet er volgens hen voor 100 procent op kunnen vertrouwen dat vegetarische producten vrij zijn van dierlijke sporen.