ABN Amro: 40 procent productie in gesloten ketens in 2020
Dat schrijft de bank in haar rapport ‘Vers in 2020’ dat dinsdag 21 april verscheen. „Die verschuiving zie je nu ook al met bijvoorbeeld de Nieuwe Standaard Kip van Jumbo en de Hollandse Kip van Albert Heijn waarin wordt gewerkt in een korte gesloten keten”, zegt Wilbert Hilkens, Sector Manager Agri. „Als varkenshouder kun je ook kiezen om voor zo’n korte gesloten keten te produceren.”
Uit het rapport van de bank blijkt dat steeds meer consumenten de herkomst van versproducten belangrijker vinden. „Zij zijn op zoek naar eerlijke producten met een eigen identiteit. Vers staat in de belangstelling”, schrijft ABN Amro.
„Supermarkten zijn al jarenlang in een prijzenoorlog verwikkeld, maar willen zich nu onderscheiden”, vertelt Hilkens. „Dit biedt kansen voor andere partijen in de keten waarbij een goede samenwerking en het delen van informatie tussen de ketenpartijen cruciaal is om meer (innovatieve) waarde toe te voegen en het een succes te laten worden.”
Kiezen
ABN Amro verwacht dat in de komende vijf jaar een scheiding zal ontstaan tussen producenten. „Wie in open ketens blijft opereren, is sterk afhankelijk van de kostprijs”, zegt Hilkens.
„Versproducenten zoals pluimveehouders die voor gesloten ketens kiezen, zijn beter in staat het vertrouwen van de consument te winnen . Zij kunnen in de keten met verwerkers en retailers inspelen op de behoefte aan ‘gezond’, ‘lekker’ en ‘betrouwbaar’ en een meerprijs voor hun product vragen.”