Organisaties eisen strenger hitteprotocol voor dierentransporten naar slachthuizen
De Dierenbescherming en Eyes on Animals willen transporteurs, slachthuizen en LNV minister Carola Schouten ervan overtuigen dat de huidige maatregelen van dierentransporten tijdens (zeer) warme dagen tekortschieten. Volgens een schatting van de twee organisaties werden in Nederland, tijdens de warme zomer van 2018 met 55 warme dagen, 2,4 miljoen varkens geslacht, waarvan 392.000 op dagen met tropische temperaturen.
Extra gevoelig voor hitte
Volgens de twee organisaties zijn dieren, tijdens het transport naar het slachthuis, extra gevoelig voor hitte, omdat ze meestal zwaarlijvig en kortademig zijn en dicht op elkaar gepakt staan in vaak slecht geventileerde veewagens en zich in een stressvolle situatie bevinden. Hitteproblemen ontstaan bij de meeste diersoorten al bij omgevingstemperaturen van tussen de 21°C en 25°C. Door de toename van het aantal warme dagen, en de toenemende kans op hittegolven in Nederland, wordt dit volgens de Dierenbescherming, waarschijnlijk een steeds vaker terugkerend probleem. De maatregelen die veetransporteurs en slachterijen nemen tijdens warme dagen zijn, volgens de Dierenbescherming en Eye on Animals, nog onvoldoende om hitteproblemen tijdens transport naar het slachthuis te voorkomen. Bovendien is de EU-wetgeving niet streng genoeg, evenmin als de hitteprotocollen. Daar komt, volgens de twee organisaties, nog bij dat de hitteprotocollen vrijwillige afspraken zijn, die niet goed lijken te worden nageleefd. Aanvullende maatregelen zijn daarom nodig om dieren op transport naar het slachthuis te beschermen tegen hittestress. Daartoe roepen de twee organisaties veetransporteurs, slachterijen én de LNV minister op om te zorgen voor een wel werkend hitteprotocol.
Voorgestelde maatregelen
De maatregelen die de Dierenbescherming en Eyes on Animals voorstellen ter aanscherping van het Nationale hitteprotocol zijn:
- een tropenrooster voor veetransport en slachterijen van juni t/m augustus;
- vanaf 21°C: 10% lagere belading; vanaf 25°C: 20% lagere belading;
- een verplichte mechanische ventilatie, die onafhankelijk van de motor werkt;
- transport boven 30°C alleen in wagens voorzien van airco; boven de 35°C een verbod op dierentransport;
- temperatuur- en luchtvochtigheidssensoren in veewagen om klimaat te monitoren;
- watervoorziening op hete dagen ook bij korte transporten;
- just-in-time delivery op het slachthuis. Als dit niet mogelijk is dienen de slachthuizen andere noodmaatregelen te nemen zoals goede ventilatoren, voldoende schaduwplekken en/of vernevelings mogelijkheid;
- de wachtruimtes in het slachthuis dienen te beschikken over voldoende capaciteit en verkoeling;
- de NVWA dient beter te worden toegerust voor controle en handhaving;
- en daarnaast dienen de nationale strengere hitteregels te komen bovenop de EU transportwetgeving.