Wakker Dier: record aan vleesstunts
„Onbegrijpelijk”, zegt Wakker Dier. „Want in januari stemde een meerderheid van de Tweede Kamer nog voor een motie tegen het stunten met goedkoop vlees.” De organisatie wil dat er een einde komt aan het gepraat, en dat er actie wordt ondernomen door de supermarkten en politiek.
Zeven grootste supermarkten
Het eerste kwartaal van 2015 is vergeleken met de eerste kwartalen van 2011 tot 2014 van de zeven grootste supermarkten: Albert Heijn, Jumbo, C1000, Dirk, Plus, Lidl en Aldi. Het aantal vleesstunts (vlees met een kiloprijs onder de 4,12 euro) blijkt hoger dan vorig jaar: 113 in 2015 versus 96 in dezelfde periode in 2014. Een stijging van 18 procent.
Het totaal aantal aanbiedingen voor keurmerkloosvlees steeg met 5 procent. Het aantal aanbiedingen van vlees met één Beter Leven ster, steeg met 23 procent en betreft nu 12 procent van het totaalaanbod (90 van de 721 aanbiedingen). Bij 14 van de 721 aanbiedingen betroffen vlees met 2 of 3 Beter Leven sterren of was biologisch. Ook vleesvervangers werden maar mondjesmaat aangeboden.
Vergelijkbaar folderbeleid
Volgens Wakker Dier laat supermarktketen Plus de grootste stijging zien in het aantal vleesstunts (+34 procent) en totaal aantal vleesaanbiedingen (+54 procent). Wakker Dier bekeek dit jaar ook de folders van vijf kleinere supermarkten: Emte, Deen, Dekamarkt, Hoogvliet en Coop. Deze supermarkten laten volgens de stichting een vergelijkbaar folderbeleid zien als de zeven grootste supermarktketen.
Wakker Dier meet sinds 2011 de vleesaanbiedingen van de grootste supermarkten. Inmiddels zijn meer dan 14 duizend aanbiedingen met vlees(vervangers) geanalyseerd van de folders en websites van de grootste supermarktketens.
Tekst: Ruben van Boekel
Beeld: Ingrid Zieverink