'Evenement minder frequent maar wel goed en met de nodige spektakel'
Weekend van het Varken voortaan niet één keer per jaar, maar eens per twee jaar
Voorzitter Linda Janssen van de Producenten Organisatie Varkenshouderij (POV) heeft dit aan Pig Business laten weten.
Tot vorig jaar werd het Weekend van het Varken elk jaar gehouden. In de hoogtijdagen deden tientallen varkenshouders mee en trok het evenement in heel Nederland tienduizenden bezoekers. Afgelopen jaar waren er nog slechts drie varkenshouders over, die het varkensweekend in de benen hielden.
Opgedroogde financiële bronnen waren de oorzaak dat Stap in de Stal, het Weekend van het Varken op een laag pitje zette. Een handjevol boeren organiseerde het varkensweekend op eigen initiatief en op eigen kosten.
Spektakel
De POV wil, samen met Varkens in Zicht en Stap in de Stal, het Weekend van het Varken nu nieuw leven in blazen. Volgens Janssen is het lastig om het weekend elk jaar te houden. ,,Wij kiezen er liever voor om het evenement minder frequent maar dan goed én met de nodige spektakel te organiseren.” De Stichting Varkens in Zicht, die ook verantwoordelijk is voor 24 zichtstallen in Nederland, bestaat in 2020 twintig jaar. ,,Een mooi moment om dan ook uit te pakken met het Weekend van het Varken”, meent Janssen.
Begroting
Voor het Weekend van het Varken is een bedrag van 180.000 euro begroot. Een deel van dat bedrag is overgebleven en beschikbaar uit pr-gelden van vorig jaar. Het andere deel zal de POV komend jaar via sponsoring door het bedrijfsleven ophalen. ,,We hebben voor het Weekend van het Varken een aparte begroting gemaakt”, zegt Janssen. Het overige budget voor sector-pr, 220.000 euro, is verdeeld over onder andere Varkens in Zicht (zichtstallen), Varkens Vandaag, Klasseboeren, Boerderijeducatie Boer Bewust en Team Agro NL.
Tekst: Reinout Burgers
Al bijna 25 jaar volg en schrijf ik als journalist onder meer over de varkenshouderij en pluimveehouderij. Twee uiterst boeiende en dynamische sectoren met veel gepassioneerde ondernemers.
Tekst: Caroline van der Plas
Tot oktober 2020 chefredacteur van Pig Business en Pluimveeweb bij Agrio Uitgeverij. Oprichter BoerBurgerTweet, mede-oprichter BoerBurgerBeweging en Team Agro NL. Schrijfster van het BoerBurgerBoek. Winnaar Gouden Greep 2019, de landelijke persprijs voor de beste landbouwjournalistiek, voor de artikelenserie Vegagressie. Haar motto was: Vertel je verhaal, anders vertellen anderen het voor je!
Beeld: Varkens Vandaag