Supermarkten stunten vaker met dierenwelzijns-vlees
„Wij zijn blij dat supermarkten hun klanten er op deze manier op wijzen dat het belangrijk is om dit type vlees te kopen", zegt woordvoerder Anne Hilhorst van Wakker Dier. De actiegroep stelt wel dat álle vleesaanbiedingen een doorn in het oog zijn. „Het houdt lage vleesprijzen in stand en daarmee de constante drive bij boeren om zo goedkoop mogelijk te produceren."
Wakker Dier kijkt overigens niet of veehouders de meerprijs krijgen die ze behoren te krijgen, ondanks dat het vlees als stuntartikel wordt gebruikt. De actiegroep zegt daar geen invloed op te hebben. „Dat zijn afspraken tussen veehouder, retail en slachterijen."
Herkomst geen issue
Ook kijkt Wakker Dier niet naar de herkomst van het vlees in de Nederlandse supermarkten. Vaak komt keurmerk-vlees helemaal niet uit Nederland. Bij varkensvlees komt dit overigens het minst vaak voor, maar bij kippen- en rundvlees gebeurt dit regelmatig. Zo ligt er bijvoorbeeld relatief veel keurmerk-rundvlees uit Ierland of biologisch kippenvlees uit Frankrijk in de schappen.
Voor Wakker Dier maakt dat weinig uit. „Voor ons is het dierenwelzijn belangrijk." Wel denkt de actiegroep dat meer vraag naar keurmerkvlees kansen biedt voor Nederlandse boeren. Wakker Dier spreekt supermarkten er evenwel niet op aan om Nederlands vlees in te kopen.
'Kiloknaller'
Van alle vleesaanbiedingen in het eerste kwartaal van 2019 was 48 procent volgens Wakker Dier een zogenoemde kiloknaller. Waar Wakker Dier vroeger een 'kiloknaller' overigens schaarde onder 'vlees dat per kilo goedkoper is dan kattenvoer', veranderde de actiegroep dit enkele jaren geleden stilzwijgend in: 'vlees zonder dierenwelzijns-keurmerk'.
De 13 supermarkten uit het onderzoek deden in de eerste drie maanden van dit jaar in totaal 3.800 keer een vleesproduct in de aanbieding. Wakker Dier vindt dit 'absurd veel'. „Supermarkten kiezen hiervoor, niemand verplicht ze tot het stunten met vlees.”
Bij varkensvlees is het aandeel 'kiloknallers' 30 procent, bij kip 64 procent en bij rund 75 procent. Van de supermarkten heeft Aldi met 69 procent relatief de meeste vleesaanbiedingen, Plus met 28 procent de minste.