POV: 'Wel degelijk strategie achter communicatie na megastallen-rapport Wakker Dier'
POV-voorzitter Linda Janssen reageert hiermee op de colum 'We zijn te lief. Voor de verkeerde groep', die gisteren op Pigbusiness.nl is verschenen.
In de column wordt gesteld dat belangenbehartigers nog steeds niet een goed antwoord hebben op de continue stroom aan rapporten, onderzoeken, petities en Kamervragen die negatief zijn voor de veehouderij en dat zij vaak achteraf moeten reageren, terwijl het negatieve nieuws al volop is verspreid en actiegroepen overal hun zegje hebben gedaan. En dat belangenbehartigers vaak te lief zijn voor de actiegroepen en te graag netjes willen blijven, terwijl de actiegroepen nooit 'lief' zijn voor de veehouderij.
Linda Janssen schrijft in een reactie op de column: „Hier zit wel een punt in, maar de andere kant is dat er wel degelijk een strategie achter de manier van communiceren zat en dat die ons insziens ook het effect heeft gehad wat we wilden. We wisten dat het rapport er aan kwam en hebben gepolst of het nieuwswaarde had wanneer we vooraf zelf zouden gaan publiceren. Nul. Niemand wilde er iets mee."
Goed contact media
De POV heeft er toen volgens Janssen voor gekozen om te investeren in goed contact met de media en goede voorbereiding van onze boodschap en mensen die voor de camera en in de pers zouden verschijnen.
„Resultaat: heel veel zendtijd voor ons, veel wederhoor voor onze kant en een heel genuanceerd verhaal. Het pakte voor ons heel positief uit. Wakker Dier werd compleet onderuit gehaald. Het was zelfs zo dat NOS ons belde met de vraag hoe we erop terug keken en wat we op de agenda hebben voor de komende tijd."
Ruimte voor varkenshouderij
Volgens Janssen wil NOS meer ruimte geven aan verhalen over duurzaamheid en het geluid van de varkenshouderij laten horen daarin. ,,Daar zijn we heel erg blij mee. Wij zijn van mening dat we heel goed gehoord zijn, ons verhaal sterk maar buiten is gekomen en dat dit meer oplevert dan geruzie in de pers. Wakker Dier krijgen we nooit aan onze kant, maar de media hopelijk wel! Meningen mogen daarover verschillen. Wij geloven in deze strategie, maar staan zeker open voor goede ideeën voor verbetering. Samen zijn we sterk."
Pigbusiness.nl is benieuwd hoe u denkt over de communicatie van belangenbehartigers, in relatie tot actiegroepen zoals Wakker Dier en Varkens in Nood. Laat uw reactie hieronder achter, of stuur een mail naar redactie@pigbusiness.nl
Stem ook mee met onze nieuwe stelling
Belangenbehartigers zijn te lief voor organisaties als Wakker Dier. Ze moeten beter samenwerken voor een krachtig offensief.