'Concepten niet de oplossing voor beter verdienmodel'
Op de stelling ‘Concepten zijn oplossing voor beter verdienmodel’ reageerden 105 mensen. 62 procent van de stemmers is het niet eens met de stelling en vindt concepten niet de oplossing voor een beter verdienmodel.
25 procent is het wel eens met de stelling en ziet in concepten de oplossing voor een beter verdienmodel. De resterende 13 procent van de stemmers weet niet of concepten de oplossing zijn voor een beter verdienmodel.
Rendement onder druk
Het rendement in de varkenshouderij, met name in de vleesvarkenshouderij staat al jaren onder druk en sinds de boycot van Rusland eind januari 2014 is dit erger geworden. Varkenshouders kampen momenteel met tegenvallende opbrengstprijzen en hoge mestafzetkosten.
De Beursprijs voor vleesvarkens is momenteel met 1,32 euro per kilogram geslacht gewicht maar liefst 42 cent lager dan een jaar geleden. De Beursprijs voor biggen is met 27 euro per big van 25 kilogram 18 euro lager dan in dezelfde periode vorig jaar. De kosten voor mestafzet stijgen dit jaar tot ongekende hoogtes. Zeker in het oosten van het land verloopt de afzet uiterst moeizaam en betalen varkenshouders rond de 20 euro per kuub.
Succesvolle concepten
Er zijn varkenshouders die wel profiteren van concepten doordat ze hogere opbrengstprijzen ontvangen. Het Heyde Hoeve varkensvleesconcept van varkenshouder Tiny Schepers is een voorbeeld van zo’n succesvol concept.
Volgens Schepers slaagt een concept alleen als het één of meerdere unique selling points oftewel unieke verkoopargumenten heeft. Zijn concept onderscheidt zich op smaak. „Heyde Hoeve varkens zijn van het Duroc ras. Dat levert mals, sappig en smaakvol varkensvlees op. Het Duroc varken kenmerkt zich door mooi gemarmerd vlees”, vertelde Schepers in 2014 op de LIV in Venray.
„Uit onderzoek blijkt dat consumenten een betere smaak en kwaliteit waarnemen van varkens van de Heyde Hoeve”, zei Schepers toen. Het vlees van Heyde Hoeve is te koop bij slagers omdat die zich ook willen onderscheiden ten opzichte van supermarkten.