Boeren twitteren collectief vanaf het erf
Doel is om de burger beter te informeren over het leven en werk als boer én de burger op een begrijpelijke manier uitleg te geven over de agrarische sector. Zo willen de boeren de burger meer kennis geven over wat een boer dagelijks doet en meemaakt. De tweets zullen bestaan uit tekst, video’s en foto’s.
Boeren wisselen elkaar af
Via @Boerburgertweet wisselen boeren elkaar wekelijks af. Elke boer twittert steeds een week lang, elke dag over zijn/haar werk, bedrijf en gezin. Tientallen boeren hebben zich al gemeld om mee te doen. „De ene week twittert een varkenshouder, de andere week een melkveehouder, dan weer een bollenteler of veetransporteur en ga zo maar door", licht initiatiefneemster Caroline van der Plas toe.
„Zo krijgt de burger een breed beeld van de Nederlandse agrosector. De boeren zullen op een begrijpelijke en tegelijk heel persoonlijke manier informatie en uitleg geven over hun werk en de keuzes die zij maken. Wij willen hiermee ook een gezicht geven aan de Nederlandse boer en verlagen op die manier hopelijk de drempel voor burgers om met boeren persoonlijk contact te zoeken zelf een kijkje te nemen bij een bedrijf."
Boerentweetmeet
Van der Plas is ook initiatiefneemster van @Boerentweetmeet, dat inmiddels bijna 1.000 volgers heeft. „Met de Boerentweetmeets (ontmoetingsdagen met een mix van kennisdelen en socializen) breng ik twitterboeren met elkaar in contact. Met @Boerburgertweet doe ik iets soortgelijks, maar dan om boeren en burgers aan elkaar te verbinden."
Van der Plas hoopt met het @Boerburgertweet verder mee te helpen aan een positief imago van de Nederlandse landbouw en haar boeren. „Door open en eerlijk te laten zien wat je doet, creëer je begrip, maatschappelijke waardering en maatschappelijke acceptatie. En minstens zo belangrijk: boeren krijgen zo ook beter inzicht in de vragen en wensen van burgers, omdat zij via @Boerburgertweet rechtstreeks contact hebben met die burger", aldus Van der Plas.
Collectief
Zij gelooft in de kracht van het collectief. „Veel boeren zijn individueel al heel actief op Twitter om te laten zien waar zij mee bezig zijn. Boeren zijn daarin best uniek als beroepsgroep. Er is bijna geen andere beroepsgroep die zo actief twittert vanaf de werkvloer. De tweets die zij plaatsen onder hun eigen naam, zullen zij ook blijven plaatsen, maar door óók als collectief met de burger te communiceren kunnen we nóg meer mensen bereiken", is Van der Plas van overtuigd.
Van der Plas is communicatie- en pr-medewerker is bij de Nederlandse Vakbond Varkenshouders maar dit initiatief heeft zij op persoonlijke titel opgericht. „Ik neem het al langer op voor de boer. In mijn ogen krijgen zij namelijk veel te weinig waardering van de maatschappij en de politiek. Ik wil graag zoveel mogelijk doen om de Nederlandse boer in een positief daglicht te zetten. Zij zijn immers onze voedselproducent en zorgen er voor dat wij elke dag veilig voedsel op tafel hebben staan. Boeren dragen voor miljarden bij aan de Nederlandse economie en werken efficiënter, duurzamer, dier- en milieuvriendelijker dan waar ook in de wereld. Nederland zou apetrots moeten zijn op haar boeren."
Hoe beter
Caroline van der Plas nodigt alle boeren en burgers uit om het Twitteraccount @Boerburgertweet te volgen en roept boeren, die zich willen aansluiten als twitteraar bij @Boerburgertweet, op om zich te melden. „Alle boeren zijn welkom, wij maken geen onderscheid in type boer of soort bedrijf. Hoe meer twitterboeren, hoe beter", aldus Van der Plas.
Boeren die zich willen aanmelden, kunnen dit doen via mail: carolinevanderplas@outlook.com of via @Boerburgertweet.
Tekst: Monique van Loon
Monique van Loon – van Duijnhoven is opgegroeid op een pluimveebedrijf met vleeskuikenouderdieren in Brabant. Monique heeft na haar opleiding aan de Hogere Agrarische School in Den Bosch ruim twintig jaar in het pluimveebedrijfsleven gewerkt als bedrijfsadviseur en communicatiespecialist pluimvee. In 2010 startte ze haar bedrijf AgriContent met als specialisme pluimvee. Ze denkt mee met de redactie en schrijft als freelancer voor Pluimveeweb.
Tekst: Caroline van der Plas
Tot oktober 2020 chefredacteur van Pig Business en Pluimveeweb bij Agrio Uitgeverij. Oprichter BoerBurgerTweet, mede-oprichter BoerBurgerBeweging en Team Agro NL. Schrijfster van het BoerBurgerBoek. Winnaar Gouden Greep 2019, de landelijke persprijs voor de beste landbouwjournalistiek, voor de artikelenserie Vegagressie. Haar motto was: Vertel je verhaal, anders vertellen anderen het voor je!
Beeld: Boerentweetmeet