Omzet duurzaam voedsel groeit nog steeds maar vlakte in 2018 wel iets af
Het totale marktaandeel van voedsel met een keurmerk was in 2018 17 procent, blijkt uit de laatste cijfers van de Monitor Keurmerken Retail van onderzoeksbureau IRI.
De omzet van biologisch voedsel bedroeg in 2018, 843 miljoen euro, ongeveer 20 procent van de totale omzet op ‘duurzaam’ voedsel. De groei van deze lijkt wel iets af te vlakken. Groeide de omzet tussen 2016 en 2017 nog met ruim 800 miljoen euro, tussen 2017 en 2018 bedroeg de groei net geen 600 miljoen euro.
Beter Leven keurmerk
Het grootste keurmerk, met inmiddels ruim 1,8 miljard euro omzet, is het Beter Leven keurmerk van de Dierenbescherming. Dit keurmerk realiseerde ook de grootste groei (+25% en +364 miljoen euro).
De aandelen van producten met een keurmerk zijn het grootst binnen vis, eieren en vleeswaren. In deze categorieën is duurzaamheid de standaard geworden en niet langer een segment voor bewuste kopers, constateert IRI. Binnen de groep vlees bedraagt het aandeel inmiddels 30 procent. Varkensvlees is koploper met inmiddels een aandeel van 93 procent.
Groei in keurmerken zal doorzetten
IRI verwacht dat producten zonder keurmerk langzaam maar zeker een uitzondering zullen worden in de supermarkt.