Max 5 Odeur pleit voor verscherping subsidieregeling sanering varkenshouderij
![](http://d3ncyx4db87lab.cloudfront.net/02/07/816/pigs1.-detail.jpg)
Verder stelt de werkgroep dat het belang van de gedupeerden niet tot uitdrukking in de regeling komt. Stankhinder - in feite is dit geurbelasting omdat geur een subjectieve waarneming is - wordt weliswaar benoemd als schadelijk voor leefklimaat en woongenot, gezondheid en waarde van de woningen, maar dat de geurbelasting een bedreiging vormt van een veilige woonomgeving wordt buiten beschouwing gelaten.
Max 5 Odeur vindt dit een zware tekortkoming, de gevolgen van geurbelasting worden stelselmatig onderschat. De regeling zal volgens haar in zijn huidige vorm daardoor uiteindelijk slechts een beperkt effect hebben op de reductie van stankoverlast. De regeling is in zijn huidige vorm niet meer dan een eerste, zeer beperkte stap in de aanpak van wat Max 5 Odeur ziet als een omvangrijk maatschappelijk probleem.
Overbelaste situaties
Max 5 Odeur: „Wij betreuren het zeer dat de sanering van de overbelaste situaties gebaseerd is op vrijwilligheid. De varkenssector wordt een worst voorgehouden en het is maar afwachten wie er hapt. Daardoor zullen er talrijke overbelaste situaties blijven bestaan. Dat had voorkomen kunnen worden door de overlastgebieden in kaart te brengen en in de ergste gevallen een saneringsplicht op te leggen.” De werkgroep mist de sturende rol van de overheid. „Er zijn geen garanties dat de bedrijven met een hoge geurbelasting ertussenuit worden gehaald en er is geen garantie dat de regeling over het geheel genomen tot een voor omwonenden acceptabele afname van de geurbelasting leidt”, zegt de werkgroep, die ook stelt dat de doelstelling van de regeling niet meetbaar is gemaakt.
50/50 regeling
Ze pleit verder voor herziening van de regeling met onder mee een overzicht van overlastgebieden met de grootste knelpunten inclusief uitleg waarom er sprake is van een knelpunt. Max 5 Odeur wil verder dat de '50/50%' regeling uit de Wet Geurhinder en Veehouderij word verwijderd, omdat het overbelaste situatie in stand houdt en heeft sinds de introductie van deze wet op 1 januari 2007 niet bijgedragen om de overlast te verminderen. „Door de nieuwe strengere normen hebben bestaande combi luchtwassers meer stankrechten gekregen. Neem de extra verkregen stankrechten van de gecombineerde luchtwassers terug. Anders worden deze in combinatie van de 50/50% regeling gebruikt om uit te breiden in een overbelaste situatie”, aldus de werkgroep.