Lidl stapt geheel over op Beter Leven keurmerk
Het Beter Leven-keurmerk is in 2007 geïntroduceerd door de Dierenbescherming. Frank Dales van de Dierenbescherming reageert verheugd: „Wij hebben veel waardering voor Lidl. Met deze stap laat Lidl als eerste landelijke supermarkt zien dat zij haar verantwoordelijkheid serieus neemt en hier concreet naar handelt”, aldus de algemeen directeur. „Fantastisch dat Lidl deze stap zet en transparante beloftes doet over het volledige vleesassortiment, ik hoop dat de andere supermarkten volgen.”
Volledig overschakelen
In 2011 startte Lidl in Nederland met de verkoop van vleesproducten met het Beter Leven keurmerk. Dit assortiment is de afgelopen jaren steeds verder uitgebreid, met als uiteindelijke doel een volledig diervriendelijker assortiment voorzien van het Beter Leven keurmerk. Het volledige vaste assortiment varkensvlees heeft sinds juni 2015 het 1 ster Beter Leven keurmerk.
Daarnaast is Lidl sinds 2011 met de verse magere, halfvolle en volle melk en met karnemelk (sinds 2013) overgestapt op Weidemelk. Voor kip geldt dat de Duitse supermarkketen dit jaar gemiddeld 30 procent van het kipassortiment voorzien is van het Beter Leven keurmerk. Dit percentage zal oplopen tot 75 procent in 2018.
Niet afgewenteld op boer
In dat jaar zal Lidl ook de uitspraak kunnen doen wanneer zij volledig over zal zijn naar Beter Leven. Lidl zegt de kosten van deze gefaseerde overgang niet door te berekenen aan de klant, maar ‘samen met haar leveranciers en partners te investeren in deze stap’.
Volgens de prijsvechter worden de kosten niet afgewenteld op de boer en is de verkoopprijs losgekoppeld van de inkoopprijs. Martijn Somhorst, verantwoordelijke voor verduurzaming bij Lidl: „Wij investeren hier zelf fors in omdat we het belangrijk vinden om verantwoorde keuzes te maken.”