Minder meldingen dierverwaarlozing in 2018
De meeste meldingen werden gedaan over het welzijn van runderen (67 procent). Bij varkens was het aantal meldingen 11 procent en bij pluimvee slechts 1 procent. Het Vertrouwensloket is een initiatief van het ministerie van LNV, de vleessector (COV), Rabobank, de diervoedersector (Nevedi), de zuivelsector (ZuivelNL), de geitenhouderij, destructiebedrijf Rendac en de paardenhouderij.
Van de 99 meldingen zijn 17 situaties (17 procent) eerder gemeld (recidive). Dit percentage daalde ten opzichte van 2017.
Meer preventie
Het Vertrouwenloket constateerde vorig jaar een verschuiving van meer begeleidingstrajecten (44 bedrijven) naar preventietrajecten. Een begeleidingstraject wordt ingezet als er sprake blijkt te zijn van een psychosociaal probleem, of het bedrijf heeft een historie op het gebied van dierverwaarlozing. Een bedrijfseconomisch adviseur en een sociaal-maatschappelijk werker kunnen in die gevallen de beste hulp bieden.
Een preventietraject start in alle andere gevallen, of wanneer de situatie niet helemaal duidelijk is, maar er wel zorgen rondom het dierwelzijn zijn. Dan bieden een dierenarts en bedrijfseconomisch adviseur de aangewezen hulp.
Samenwerking
Dat de ernst van de meldingen is afgenomen, komt volgens voorzitter Jeannette van Ven van het Vertrouwensloket, omdat dreigende misstanden eerder worden gemeld. „De ervaring leert dat als hulp in een vroegtijdig stadium op gang komt, schrijnende situaties voorkomen kunnen worden." De erfbetreders, zoals veevoederbedrijven en dierenartsen, spelen hierin volgens haar een belangrijke rol. „Zij pakken steeds vaker hun verantwoordelijkheid door tijdig actie te ondernemen bij signalen van verminderde dierzorg.”
Meldingen door burgers nemen toe
Het Vertrouwensloket krijgt de meeste meldingen van erfbetreders. Het aantal meldingen van burgers is echter sterk gestegen ten opzichte van 2017 met in totaal 22 meldingen. Het percentage anonieme meldingen van erfbetreders is 53 procent en van burgers 68 procent.
Als de NVWA op een bedrijf komt en constateert dat daar naast verminderde dierzorg ook een psychosociale problematiek speelt, kan de NVWA een beroep doen op het Vertrouwensloket. In 2018 ontving het Vertrouwensloket 12 meldingen (13 procent) van de NVWA.
Het Vertrouwensloket is niet alleen een meldpunt maar ook bedoeld voor overleg en het verstrekken van informatie. Daarvoor werd het Vertrouwensloket 19 keer benaderd in 2018.
Download hier het jaarverslag van het Vertrouwenloket Welzijn Landbouwhuisdieren