Actiegroep geeft Albert Heijn maand tijd voor oplossing
Dat is de uitkomst van het telefoongesprek wat Willy Wolfkamp de afgelopen dagen heeft gehad met Albert Heijn. „We hebben het gesprek besloten met de mededeling dat wij ze een maand de tijd geven om met een oplossing te komen voor een eerlijkere margeverdeling in de keten”, zegt Wolfkamp als woordvoerder van de actiegroep.
Nederlands varkensvleesassortiment
Hoewel Albert Heijn niet rechtstreeks zaken doet met de varkenshouder, vindt Wolfkamp toch dat bij de supermarkt de oplossing ligt voor een beter verdienmodel. „Albert Heijn betrekt zijn varkens van Vion. Als Vion geen voldoende marge haalt, kan de varkenshouder ook geen eerlijke prijs krijgen.”
Wolfkamp noemt het Good Farming Star concept van Vion en Albert Heijn als voorbeeld. „Wij vinden de toeslag op het Good Farming Star concept niet meer dan een onkostenvergoeding. Hier zou meer marge op moeten komen.“ Volgens de varkenshouder uit Haarle heeft de supermarktketen verder toegezegd dat ze gaan streven naar een volledig Nederlands varkensvleesassortiment.
Jumbo en Superunie
Vrijdag hebben de varkenshouders een gesprek met Jumbo en begin volgende week volgt het laatste gesprek met inkooporganisatie Superunie. Namens actiegroep ‘Eerlijke prijs agra’ schuiven waarschijnlijk Willy Wolfkamp en Gerda Verbeek bij de gesprekken aan.
De gesprekken volgen op de brief die de varkenshouders vorige week hebben gestuurd naar Albert Heijn, Jumbo en Superunie. In de brief stellen de varkenshouders dat ze ‘een eerlijke verdeling van de marge in de keten’ graag met de supermarkten willen bespreken.
Tekst: Ruben van Boekel
Beeld: Ingrid Zieverink