Jumbo: Wij kunnen probleem varkenssector niet oplossen
Dat zegt Anne-Corine Vlaardingerbroek van Jumbo. Zij is manager Maatschappelijk Verantwoord Ondernemen (MVO) bij de supermarktketen. Vlaardingerbroek zegt dat het probleem voor de varkenshouderij in de volgende oorzaken ligt: overproductie, bulkmarkt met weinig toegevoegde waarde, verminderde vleesconsumptie en de Russische importban. „En die problemen kunnen we voor de varkenshouder niet oplossen.”
Intensieve samenwerking
Volgens de Jumbo ligt de oplossing in een intensievere samenwerking in de varkensvleesketen. Daarom wil Jumbo samen met de varkenshouder om de tafel om tot gesloten ketenconcepten te komen. Nog dit jaar wil de supermarktketen creatieve bijeenkomsten organiseren. „Via onze slachterijen worden varkenshouders benaderd.” De slachterijen waar Jumbo varkensvlees van afneemt zijn Van Rooi Meat, Vion en Meat Friends.
Binnen gesloten ketenconcepten denkt Vlaardingerbroek dat het varken beter verwaard kan worden. „Ik schat dat nu tussen de 30 en 40 procent van het varken verwaard wordt. Willen we meer waarde uit hetzelfde dier halen dan moet dit percentage omhoog en dat kan binnen een gesloten keten. Daarom denk ik dat de vierkantsverwaarding essentieel is binnen een gesloten ketenconcept.” Volgens de MVO-manager is de varkenshouder onmisbaar voor het onderscheidende vermogen van het varkensvlees. „De varkenshouder kan toegevoegde waarde creëren met smaak, ras of voer.” Ze zegt dat het uitgangspunt moet zijn dat het haalbaar is voor de boer en betaalbaar voor de klant.
Kleine speler
Vlaardingerbroek zegt dat Jumbo nog geen vier procent van de wekelijkse Nederlandse varkensproductie afneemt. „We zijn maar een kleine speler in de markt.” Desondanks is ze bekend met het sentiment dat leeft in de sector. „Ik weet dat sommige varkenshouders denken dat wij over de rug van hun geld verdienen. Maar dat is veel te kort door de bocht. Wij hebben 65.000 medewerkers, 580 winkels en 32.000 producten in ons assortiment. Wij hebben ook onze kosten en opbrengsten en proberen net als de varkenshouder op het eind iets te verdienen.”
Wil de varkenshouder een betere marge halen dan moet volgens haar de varkenshouder een gedaantewisseling ondergaan. „Ze moeten zich gaan verdiepen in wie hun afnemer is. Ze moeten zich gaan afvragen wat wil de markt en consument. Het is niet zomaar van: ‘wij draaien en u vraagt’. Zo werkt het niet met Coca Cola en ook niet met varkensvlees. Nu is het moment voor de varkenshouder om te laten zien of ze ondernemer zijn. De tijd is er rijp voor.”
Donderdagavond 8 oktober is Anne-Corine Vlaardingerbroek één van de gasten bij een debat met verschillende partijen uit de varkensvleesketen in Den Bosch. Dit organiseert Foodlog in samenwerking met de Provincie Noord-Brabant. Naast Jumbo zijn vertegenwoordigers van onder meer Wakker Dier en Milieudefensie aanwezig. Verder zijn Hans Huijbers (ZLTO), Annemarie Spierings (Gedupeerde Brabant Agrarische ontwikkeling, Energie en Bestuur), Han Swinkels (Lector duurzame veehouderijketens HAS Den Bosch) en Robert Hoste (LEI) als prominente gasten in de dialoog over een marktgerichte aanpak aanwezig.
De avond start om 19.30 uur. Varkenshouders zijn van harte welkom. Aanmelden kan hier.
Tekst: Ruben van Boekel
Beeld: Jumbo