Jongeren vinden vlees onmisbaar
Dit komt naar voren in de consumentenperceptie en het aankoopproces van vlees uit de jongste editie van de Vion Consumer Monitor. Uit het onderzoek onder bijna 2.500 huishoudens van het GfK huishoudpanel blijkt dat met name jongeren in de afgelopen jaren meer belang zijn gaan hechten aan de rol van vlees bij de warme maaltijd. Ook als er een keer geen traditionele warme maaltijd met vlees wordt gegeten, dan zijn de genoemde alternatieven vaak toch op een of andere manier verrijkt met vlees, zoals: maaltijdsalades, kant-en-klare maaltijden, (verse) pizza’s en pasta’s.
Meer oog voor kwaliteit
Voor zes op de tien consumenten mag een goed stuk vlees best weleens wat duurder zijn. Daarnaast waarderen ze concepten, die in hun ogen staan voor kwaliteit, zoals biologisch vlees en vlees met een welzijnskeurmerk, steeds meer. Ook stijgt de bereidheid om een meerprijs voor dit soort vlees te betalen, met name bij de jongeren.
Dierenwelzijn, klimaateffecten en ketentransparantie zijn zaken waar de jongere consumenten kritisch naar kijken en goed over geïnformeerd willen worden. Consumenten lijken steeds meer open te staan voor het verhaal achter het vlees en ook te begrijpen dat de investeringen die bijvoorbeeld in het welzijn van dieren worden gedaan, een prijskaartje hebben.
Uitstekend imago
Het merendeel van de consumenten (62 procent) vindt dat Nederlands vlees van uitstekende kwaliteit is. Dit vertaalt zich ook in een stijgende voorkeur voor Nederlands vlees en de bereidheid hier iets meer voor te willen betalen.
De Vion Consumer monitor is gericht op het beter begrijpen van de vleeskoper en het aankoopproces van vlees. Het onderzoek is gehouden onder bijna 2.500 huishoudens uit het GfK panel en wordt jaarlijks in Nederland uitgevoerd.
Tekst: Ruben van Boekel
Beeld: Agrio archief