Supermarkten verkopen minder vleesvervangers
De markt van vleesvervangers heeft dus het moeilijk, meldt distrifood.nl. „Wij zien dat de Nederlandse markt inderdaad niet groeit de laatste jaren, maar stagneert’, constateert Hans Dagevos, senior onderzoeker van het Landbouw Economisch Instituut Wageningen UR.
„Vleesvervangers worden niet meer gezien als een aantrekkelijk alternatief voor vlees. Veel mensen hebben nog het idee van vegaflappen uit eerdere tijden en zijn onbekend met de innovatieve en kwalitatief-hoogstaande vegavleesvervangers die momenteel op de markt zijn.”
Groeimarkt in UK en Duitsland
Gegeven de trend van flexitarisme vindt Dagevos het opvallend dat vleesvervangers in ons land, in tegenstelling tot bijvoorbeeld het Verenigd Koninkrijk of Duitsland, geen groeimarkt meer lijkt te zijn.
„De Nederlandse consument die geen vlees meer eet, kiest voor alternatieven zoals vis, peulvruchten, noten of kaasproducten”, zegt Sjanny van Beekveld van marktonderzoeksbureau IRI.
Tekst: Tom Schotman
Groeide op een vleeskuikenbedrijf in het Achterhoekse Vragender op. Schrijft sinds augustus 2013 voor Pluimveeweb.nl, vakblad Pluimveeweb, Pigbusiness.nl, vakblad Pig Business en de regionale agrarische vakbladen van Agrio.
Tekst: Distrifood
Beeld: Meatless BV