Lorist stomverbaasd over nominatie Liegebeest
Wakker Dier stelt dat de varkens bij Friberne niet in luxe leven. „Hun dagelijkse handje kruiden eten ze van de kale vloer van hun hok van beton en staal. Het krulstaartje wat zo mooi prijkt op de folder, is afgeknipt en ze komen nooit buiten. Vleesindustrie met een kruidensmoes dus.”
Initiatiefnemer van het concept en varkenshouder John Lorist snapt de redenatie van Wakker Dier niet. „We hebben een folder en daarmee probeer je een beeldmerk neer te zetten. Op de folder staat het landschap Gaasterland. Daar liggen de wortels van al onze varkens en daar komt een deel van de kruiden dat wij verstrekken vandaan. En volgens ons kun je varkens in een stal ook een prima welzijn geven, maar daar denkt Wakker Dier anders over.”
Onheus bejegend
Lorist zegt dat het op dit moment lastig is in te schatten of de nominatie van Friberne voor nadelige effecten gaat zorgen. „Als Wakker Dier blijft suggereren dat wij niks doen aan het welzijn van onze varkens, dan wordt het een lastiger verhaal.” Juridische stappen hebben ze nog niet serieus overwogen. „Ik vraag mij af of dit ons veel opbrengt. Wij respecteren ieders mening. Onze bedrijven zijn transparant en open en iedereen is welkom.” Hij zegt dat Wakker Dier nog nooit op één van hun bedrijven is geweest.
De initiatiefnemer van het concept ziet op dit moment geen reden om de communicatie-uitingen of houderijsysteem aan te passen. Volgens Lorist focust Friberne zich al sinds de start, 10 jaar geleden, op dierenwelzijn en diergezondheid. „Dit wordt continu gestandaardiseerd en gecontroleerd.” Hij zegt zich dan ook onheus bejegend te voelen door Wakker Dier. Inmiddels zijn er 25 varkenshouders aangesloten bij Frievar die exclusief varkens voor het Fribernevlees leveren.
Als Friberne de trofee van Wakker Dier wint, is Lorist onder één voorwaarde van plan deze in ontvangst te nemen. „Dan neem ik deze alleen in ontvangst tussen onze varkens en dan kan iedereen meteen zien hoe goed ze het hebben.”
Zes genomineerden
Naast Friberne nomineerde Wakker Dier uit de varkenshouderij ook het 'Duroc d'Olives varken'. Dit is een samenwerkingsverband van Belgische varkenshouders die de handen in elkaar slaan om varkensvlees met een onderscheidende smaak op de markt te brengen. Wakker Dier stelt dat de biggen in de folder van Duroc D’Olives het fijn in het gras hebben, alleen dat de varkens in werkelijkheid dag en nacht binnen zijn.
De andere vier genomineerden voor de Liegebeest 2015 zijn: de kip van KFC, 'yoghurt Nature' van Danone, 'Holland Gouda keurmerk' van drie grote zuivelproducenten en geitenmelk van Melkunie. Na 23 november roept Wakker Dier de 'winnaar' uit. De stichting reikt jaarlijks naar eigen zeggen de Liegebeest uit voor misleidende marketing.
Tekst: Ruben van Boekel
Beeld: Susan Rexwinkel