Agrifirm Exlan: ‘Het wachten is op het advies van commissie Remkes’
Vorige week werd de vernieuwde Aerius Calculator gelanceerd. Deze kan de vergunningaanvrager gebruiken voor het berekenen van de stikstofuitstoot. Het positieve aan deze calculator is volgens Evert Wind dat uitstoot eerder wordt afgerond naar 0, zodat kleine wijzigingen minder snel tot een stikstoftoename leiden. Deze calculator werkt nog niet voor mechanisch geventileerde stallen en bedrijven die binnen drie kilometer van een Natura-2000 gebied zitten. Daarnaast hebben provincies nog geen kaders om vergunningen te verlenen, dus er worden nog geen vergunningen afgeven.
„Het wachten is nu op het advies van de commissie onder leiding van oud-minister Remkes”, vertelt Wind. „Deze commissie gaat de overheid van advies voorzien. Tot die tijd nemen provincies en gemeentes geen enkel besluit waarmee stikstof is gemoeid.”
Veel onduidelijkheden
Er is nogal wat onduidelijkheid om welke vergunningen het gaat. De Agrifirm adviseur legt uit: „Rondom stikstof zijn er diverse regelgevingen geweest. De Natuurbeschermingswet van 1998 tot 2015. Dat is de naam van de wet die de Natura 2000 gebieden beschermt. De Wet natuurbescherming van 16 december 2015 is de opvolger voor de nb-wet, die naast de Natura 2000 gebieden ook de Flora en Fauna beschermt. Daarnaast is er het Programma Aanpak Stikstof, van 1 juli 2015 tot 29 mei 2019. Dit is het beleidskader voor de wet natuurbescherming. Als laatste is er de PAS-melding. Dat is geen vergunningsplicht, maar een melding onder de regeling PAS. Een bedrijf is vergunningsplichtig als het bedrijf is veranderd na de eerste aanwijsbesluiten voor natuurgebieden rond 1994. Globaal geldt dat alle veehouderijbedrijven in Nederland moeten voldoen aan de wet Natuurbescherming.”
Pre-PAS-vergunningen
Veel varkenshouders twijfelen ook wat de status is van hun huidige vergunning. Evert Wind zet op een rij wat de situatie per type vergunning is, waaronder de pre-PAS-vergunningen. „Als een varkenshouder een nb-wet vergunning heeft, van voor 2015, zit hij hoogstwaarschijnlijk wel het veiligst. Uiteraard moet de vergunde situatie dan wel overeenkomen met de huidige situatie. Deze vergunningen hebben geen uiterste termijn wanneer de varkenshouder aan de vergunde situatie moet voldoen. Uitzondering hierop kunnen een aantal vergunningen zijn die onder een provinciaal beleidskader zijn vergund, zoals het groen manifest van provincie Drenthe.”
PAS-vergunningen met ontwikkelruimte
Als de varkenshouder ontwikkelruimte binnen de PAS heeft geclaimd, dient hij deze ruimte volgens Wind binnen twee jaar in gebruik te nemen. De provincie kan de vergunning anders verkleinen. Tot nu toe hebben provincies vergunningen nog niet verkleind, maar dit is niet uit te sluiten. Een veehouder kan de ruimte veilig stellen wanneer hij het vergunde aantal dieren op de stallijst heeft staan. „Er zijn ook nog de PAS-vergunningen die nog niet onherroepelijk zijn”, vertelt Wind verder. „Lopende aanvragen zonder definitief besluit op 29 mei 2019 blijven nog ‘op de stapel liggen’ bij de provincie. Deze aanvragen bekijkt de provincie later waarschijnlijk opnieuw, omdat een deel een beroep op de ontwikkelruimte doet. PAS vergunning waartegen een beroep is ingesteld, worden door de Raad van State of de rechtbank vernietigd. De varkenshouder valt dus terug op de oude, onderliggende vergunning of staat met lege handen. De PAS-melding is ook niet meer geldig en men dient een nieuwe vergunning aan te vragen.”
Vergunningsvrij onder de PAS
Voor kleine bedrijven op een grotere afstand van verzuringsgevoelige Natura 2000 gebieden was alleen een Aerius-berekening voor eigen administratie voldoende. Dat is op dit moment niet meer zo, stelt de Exlan-adviseur. „Veehouders moeten dus ook weer opnieuw kijken welke vergunning hij nodig heeft. De verwachting is daarnaast dat een vergunningsaanvraag zonder stikstoftoename straks als eerste wordt verleend. Aanvragen met een stikstoftoename kosten meer tijd, de beleidskaders voor extern salderen (aankopen van rechten) moeten eerst duidelijk zijn. Ook voor beweiden en bemesten is nog geen duidelijkheid. We kunnen dus nog geen concrete termijn aangeven, het is wachten op het advies van commissie Remkes.”
Kosten Ammoniakrechten
Het is op dit moment nog niet bekend wat de kosten zullen zijn voor ammoniakrechten. „Aan de ene kant komt er vraag van buiten de landbouw naar emissierechten, dit kan de prijs opdrijven. Aan de andere kant zijn er veel emissiearme stalsystemen die er voor de PAS nog niet waren en wellicht ontwikkelruimte op het bedrijf geven, zonder aankoop van rechten”, aldus Evert Wind.