Vion lanceert vleesloze producten voor flexitariër, vegetariër en veganist
Vion belooft dat de alternatieve producten de smaak, textuur en het mondgevoel van traditioneel vlees hebben. Ze denkt hiermee de definitie van vlees te verbreden en richt ze zich op de groeiende doelgroep van toekomstige klanten: de flexitariër. Op de beurs heeft Vion inmiddels een reeks van vijf meatlike, volledig veganistische gepresenteerd voor de internationale retail én foodservice. In eerste helft van 2020 zullen de vegetarische producten beschikbaar zijn voor de consument. De producten zijn voor een brede groep toegankelijk, of je nu flexitariër, vegetariër of veganist bent.
ME-AT’s blik naar de toekomst staat wijd open en zal dan ook productverbeteringen en innovaties introduceren op het gebied van grondstoffen, verpakkingen en texturen. Vion richt zich met de nieuwe start-up op ‘meatlike’ producten. Hoe ze moeten smaken en er uit zien. Vion maakt nog niet bekend uit welke ingrediënten en grondstoffen de vleesalternatieven zijn geproduceerd.
Overigens is Vion niet de enige vleesverwerker die vleesvervangers produceert of gaat produceren. Zandbergen World's Finest Meat maakt de Amerikaanse Beyond Burger. De grootste Amerikaanse vleesproducent kondigde onlangs aan om vleesvervangers te gaan maken. Met de stap van Vion lijken steeds meer vleesverwerkers ook vleesalternatieven te gaan produceren om mee te profiteren van de potentie van deze markt. Maar vorig jaar meldde de Duitse slachterij Tönnies dat ze stopte met haar vegetarische worstjes en zich niet meer te richten op deze markt.