Consument geeft minder geld uit aan 'duurzaam' vlees
De consument gaf in totaal ruim 1,4 miljard euro uit aan duurzaam vlees en vleeswaren. Dit was over de hele linie 1 procent minder dan in 2017.
Plafond bereikt
Het is voor het eerst sinds 2014 dat de bestedingen aan ‘keurmerkvlees’ dalen. Sinds 2014 groeiden de bestedingen aan vlees en vleeswaren met een keurmerk jaarlijks tussen 19 en 102 procent. Deze groei was met name te danken door het steeds toenemende aanbod in de supermarkten. In 2018 droegen nagenoeg alle gekoelde vlees- en vleeswaren van varken in supermarkten een keurmerk. Er lijkt nu sprake te zijn van het bereiken van het plafond, stellen de onderzoekers. De totale bestedingen aan vers varkensvlees met en zonder keurmerk daalden in 2018 met 4 procent. Bij de meeste andere soorten vlees en vleesproducten zijn de totale bestedingen stabiel.
Totale bestedingen gestegen
In totaal gaven consumenten wel steeds meer geld uit aan voedsel dat voorzien is van een keurmerk. In 2018 kochten huishoudens voor in totaal 4,9 miljard euro aan dier- en milieuvriendelijk geproduceerd voedsel. Dat is 300 miljoen euro meer dan in 2017 (+7 procent). Het marktaandeel duurzaam voedsel ligt inmiddels op 11 procent. Beter Leven heeft het grootste aandeel.