Stikstofcrisis: Terug naar 100 km/uur niet genoeg
Met de snelheidsverlaging kan in ieder geval de woningbouw door, stellen bronnen uit het kabinet. Dat was niet het geval met twee andere maatregelen die het RIVM had doorgerekend, en die uitgingen van een snelheidsverlaging in de buurt van Natura 2000-gebieden. Vooral de VVD heeft moeite met een algemene snelheidsverlaging, maar die partij vindt de bouw van woningen toch belangrijker.
Maar met een algemene snelheidsverlaging zijn lang niet alle problemen opgelost. Er zullen daarom woensdag meer maatregelen worden gepresenteerd. Waarschijnlijk zit daar een opkoopregeling voor oude auto’s bij. Ook zijn er geruchten over toevoegingen van enzymen aan het veevoer, waardoor met name koeien minder ammoniak uitstoten. Maar dat specifieke enzym, Bovaer van DSM, wacht nog op goedkeuring van de Europese Commissie. De fabrikant verwacht dat die goedkeuring er eind volgend jaar komt.
Korte termijn
„Dit plan is vooral voor de korte termijn”, vertelde premier Rutte na afloop van het coalitieoverleg. Op langere termijn moet volgens hem nog veel gebeuren. Het verminderen van de stikstofneerslag in Natura 2000-gebieden, bijvoorbeeld. In december komt de regering met een verder plan om dat aan te pakken, meldt de NOS. Daarin zou duidelijk moeten worden hoe stoppers- en verplaatsingsregelingen voor boerderijen in de buurt van die gebieden eruit komen te zien.
In december komt ook de Commissie-Remkes met een advies over het beweiden en bemesten.