logoClose menu
Menu
  • Nieuws
  • Marktcijfers
  • Video & foto
  • Dossiers
  • Kennispartners
  • Vakblad
  • Top
  • Evenementen
  • Het LeerErf
Close submenu ( Nieuws) Nieuws
  • Home
  • Markt
  • Diergezondheid
  • Voeding
  • Ondernemen
  • Fokkerij
  • Huisvesting
  • Mest
  • Vlees
Close submenu (Markt)Markt
  • Varkensprijzen
  • Voerprijzen
  • Mestprijzen
Close submenu (Diergezondheid)Diergezondheid
  • Aandoeningen
  • Medicijnen
  • Hygiëne
  • Dierenwelzijn
Close submenu (Voeding)Voeding
  • Droogvoer
  • Brijvoer
  • Water
Close submenu (Ondernemen)Ondernemen
  • Belangenbehartiging
  • Buitenland
  • Politiek en beleid
  • Maatschappij
  • Financiën
  • Personeel
Close submenu (Fokkerij)Fokkerij
  • Genetica
  • Productie
Close submenu (Huisvesting)Huisvesting
  • Stalinrichting
  • Klimaat
  • Energie
  • Luchtwasser
Close submenu (Mest)Mest
  • Mestverwerking
  • Mestafzet
Close submenu (Vlees)Vlees
  • Voedselveiligheid
  • Slachterij en verwerking
  • Retail en consument
Close submenu (Vakblad)Vakblad
  • Jaargangen
  • Verschijningsdata
  • Abonneren
Pigbusiness.nl logo

  • Menu
  • Nieuws
    • Home
    • Markt

      Subcategorieën

      • Varkensprijzen
      • Voerprijzen
      • Mestprijzen
    • Diergezondheid

      Subcategorieën

      • Aandoeningen
      • Medicijnen
      • Hygiëne
      • Dierenwelzijn
    • Voeding

      Subcategorieën

      • Droogvoer
      • Brijvoer
      • Water
    • Ondernemen

      Subcategorieën

      • Belangenbehartiging
      • Buitenland
      • Politiek en beleid
      • Maatschappij
      • Financiën
      • Personeel
    • Fokkerij

      Subcategorieën

      • Genetica
      • Productie
    • Huisvesting

      Subcategorieën

      • Stalinrichting
      • Klimaat
      • Energie
      • Luchtwasser
    • Mest

      Subcategorieën

      • Mestverwerking
      • Mestafzet
    • Vlees

      Subcategorieën

      • Voedselveiligheid
      • Slachterij en verwerking
      • Retail en consument
    • Sterke Erven
  • Marktcijfers
  • Video & foto
  • Dossiers
  • Kennispartners
  • Vakblad
    • Vakblad
    • Jaargangen
    • Verschijningsdata
    • Abonneren
    • Sterke Erven
  • Top
  • Evenementen
  • Het LeerErf
  • Sterke Erven
  • Sterke Erven
NieuwsFokkerij‘In pluimveefokkerij is meer productontwikkeling’

‘In pluimveefokkerij is meer productontwikkeling’

Vergeleken met de varkensfokkerij vindt er in de pluimveefokkerij veel meer productontwikkeling plaats. Dat is de mening van Henri Bel van pluimveefokkerijorganisatie Hubbard. „We overleggen veel met slachterijen over de retailwensen.”

Kipburgertjes, gepaneerde kipschnitzel, diverse kipsateetjes en ontbeende kipdijfilet. Bel somt de productinnovaties van de laatste jaren op die het kipassortiment in het winkelschap heeft veranderd. Volgens hem het resultaat van het intensieve overleg wat er is tussen fokkerij en slachterij. Henri Bel gaat vanavond op de Pig Business thema-avond Fokkerij in Dalfsen in op de ontwikkelingen en de verschillen tussen de varkens- en pluimveefokkerij. De commercieel technisch manager voor Noord-Europa vertelt wat voor de varkensfokkerij interessante ontwikkelingen zijn.

Retail stuurt fokkerij aan
Fokkerijorganisatie Hubbard is in 2006 begonnen met het leveren van vleeskuikenmoederdieren voor traaggroeiende vleeskuikens in Nederlandse concepten. Inmiddels zijn nagenoeg alle vleeskuikenmoederdieren die het van origine Franse bedrijf inmiddels afzet in Nederland bestemd voor concepten. Op weekbasis leveren Nederlandse vleeskuikenhouders die fokmateriaal afnemen van Hubbard gezamenlijk ongeveer 1,8 miljoen vleeskuikens aan de slachterij. Ongeveer 1,3 miljoen vleeskuikens voldoen aan de eisen van de Kip van Morgen die bij alle grote supermarktketens in het schap ligt. Deze traaggroeiende kip groeit tussen de 45 en 50 gram per dag. Het overige deel van 500.000 vleeskuikens voldoet aan de eisen van het 1 ster Beter Leven Keurmerk. Deze kip groeit ongeveer 42 gram per dag en heeft bovendien de beschikking over een overdekte uitloop.

In Nederland is sinds dit jaar in niet alle supermarkten reguliere kip meer verkrijgbaar. In week 1 was dit al bij Albert Heijn en sinds deze week ook bij Jumbo. Andere supermarkten als Aldi schakelen dit jaar verder over en zullen uiterlijk 2020 geheel over zijn. Dat is volgens Bel vrij uniek en in geen enkel ander land tot op heden vertoont. Het geeft volgens hem de macht van Wakker Dier en de retail aan en de invloed die dit heeft op de fokkerij. „De retail stuurt de pluimveeketen aan en bepaalt wat de consument koopt.” Hij ziet dat pluimveehouders hier steeds beter op inspelen. Bel verwacht dat in de pluimveefokkerij de nadruk nog meer komt te liggen op lager antibioticagebruik en regiogebonden afzet.

Tekst: Ruben van Boekel

Beeld: Ellen Meinen

Deel dit artikel
Twitter
Facebook
LinkedIn
WhatsApp
E-mail
Praat mee
Pig Business is ook actief op verschillende social media. Volg ons, blijf altijd op de hoogte van het laatste nieuws en praat mee.
Facebook Twitter LinkedIn
Nieuwsbrief
Ontvang drie keer per week gratis het belangrijkste varkenshouderijnieuws in jouw mailbox. Meld je aan voor de nieuwsbrief van Pigbusiness.nl en bevestig je aanmelding via de toegestuurde mail.
Wij wijzen je op het privacy statement van Agrio Uitgeverij B.V.

Markt
  • Varkensprijzen
  • Voerprijzen
  • Mestprijzen
Diergezondheid
  • Aandoeningen
  • Medicijnen
  • Hygiëne
  • Dierenwelzijn
Voeding
  • Droogvoer
  • Brijvoer
  • Water
Ondernemen
  • Belangenbehartiging
  • Buitenland
  • Politiek en beleid
  • Maatschappij
  • Financiën
  • Personeel
Fokkerij
  • Genetica
  • Productie
Huisvesting
  • Stalinrichting
  • Klimaat
  • Energie
  • Luchtwasser
Mest
  • Mestverwerking
  • Mestafzet
Vlees
  • Voedselveiligheid
  • Slachterij en verwerking
  • Retail en consument
Pigbusiness.nl © 2025 - Uitgave van Agrio Uitgeverij B.V. - RSS | Privacyverklaring | Disclaimer | Algemene voorwaarden | Adverteren | Abonneren | Contact redactie | Klantenservice | Cookie instellingen
Top