De route naar de kwaliteitsbig
Bel vindt dat er vergeleken met de varkensfokkerij in de pluimveefokkerij veel meer productontwikkeling plaats vindt. „We overleggen veel met slachterijen over de retailwensen”, zegt Bel. Hij zegt dat dit er voor heeft gezorgd dat productinnovaties de laatste jaren het kipassortiment in het winkelschap heeft veranderd. Bel gaat aanstaande woensdag op de Pig Business thema-avond Fokkerij in Nederweert-Eind in op de ontwikkelingen en de verschillen tussen de varkens- en pluimveefokkerij. Hij is commercieel technisch manager voor Hubbard in Noord-Europa en vertelt wat voor de varkensfokkerij interessante ontwikkelingen zijn.
De route naar de kwaliteitsbig
De thema-avond Fokkerij op 17 februari in Nederweert-Eind begint om 19.30 uur met de presentatie van Maartin van der Velden. De varkenshouder uit het Brabantse Asten-Heusden heeft samen met zijn broer Leon een varkensbedrijf met 450 Deense York top- en subfokzeugen, 4.750 vermeerderingszeugen en 2.000 vleesvarkens verdeeld over zes locaties in Nederland en Duitsland.
Het onderwerp van zijn presentatie is ‘de route naar de kwaliteitsbig’. Van der Velden vertelt hoe ze op hun bedrijf te werk gaan om een goede big te produceren. „Een kwaliteitsbig is een big waar 52 weken per jaar vraag naar is.” Om dat te bereiken, startte de familie in 2013 met eigen subfok. Ze voerden daarvoor 470 Deense York SPF-gelten aan. „Tot nu toe loopt het uitstekend.”
Bedrijvencarrousel
Om 20.30 uur is het woord aan Henri Bel. Het laatste deel van het officiele programma begint om 21.00 uur begint met de bedrijvencarrousel. Aan de hand van stellingen die zijn aangedragen door Pig Business gaan verschillende bedrijven die zijn gespecialiseerd in huisvesting in gesprek met de bezoekers. Aanwezig zijn: Aanwezig zijn: Hypor, Next Genetix, PIC-NL, Preferent KI en Topigs Norsvin.
Tekst: Ruben van Boekel
Beeld: Gerard Burgers