VVD draait: Kentekenplicht gaat er waarschijnlijk toch komen
Vannaf 1 januari 2025 moeten alle landbouwvoertuigen een kenteken hebben. Tegelijk wordt de maximum snelheid verhoogd naar 40 kilometer per uur en komt er een ruimere toegang voor landbouwverkeer op rondwegen. Trekkers die harder dan 25 kilometer per uur rijden, worden al vanaf 2021 verplicht om een kenteken te hebben.
Nipte meerderheid tegen
In 2016 werd de kentekenplicht voor alle trekkers ook al aan de Kamer voorgelegd. VVD, CDA, PVV en SGP waren destijds tegen. Daardoor was er een nipte meerderheid tegen het voorstel. De VVD wilde wel een verruiming voor de maximumsnelheid en verruiming van landbouwvoertuigen op rondwegen. Dit voorstel werd aangenomen. Toch is daar nooit uitvoering aangeven.
Belangenorganisaties Cumela, Fedecom en LTO Nederland pleiten voor een kentekenplicht. Zij vrezen namelijk dat anders de verruiming voor snelle landbouwvoertuigen op de lange baan wordt geschoven.
Mede door het standpunt van de belangenorganisaties is de VVD nu van mening veranderd. In het nieuwe wetsvoorstel zijn een verruiming van de maximumsnelheid en de mogelijkheid voor snelle trekkers op ontsluitingswegen meegenomen. De VVD ziet daarom geen reden meer om tegen te stemmen. Wel wil de partij toezeggingen van minister Cora van Nieuwenhuizen dat de kosten voor agrariërs niet te ver zullen oplopen.
CDA twijfelt
Reden voor twijfel bij het CDA zijn de kosten die er voor boeren mee gemoeid zijn. De partij weet nog niet of zij voor of tegen het wetsvoorstel zal stemmen. Het CDA vreest dat met de kentekenplicht ook de mogelijkheid van motorrijtuigenbelasting dichterbij komt.
Boerenprotest
Partijen die altijd al voor een kentekenplicht waren, waaronder PvdA, Groenlinks en PvdD, zien het overtreden van verkeersregels tijdens de boerenprotesten als extra reden om voor het wetsvoorstel te stemmen. Zij hekelen het feit dat de politie geen bekeuringen kon uitdelen omdat trekkers niet voorzien waren van een kenteken.