POV-voorzitter Janssen wint Vrouw in de Media Award Gelderland
De award is een bekroning op een uiterst hectisch jaar waarin Linda Janssen het POV-voorzitterschap overnam van Ingrid Jansen. Als weinig zichtbaar beleidsmedewerker van de POV ontpopte Janssen zich in een korte tijd tot een heldersprekend en sterke persoonlijkheid van de varkenshouderij, waarbij de stalbezetting in Boxtel op 13 mei 2019 haar aanspoorde om te vechten voor de sector.
Sanering en protesten
Ook met de ontwikkeling rondom de warme sanering varkenshouderij trad zij daadkrachtig op en stond ze mening journalist te woord om uitleg te geven hoe de vork daadwerkelijk in de steel zat. Op menig nieuwsplatform was zij in het afgelopen jaar te zien; ook tijdens de boerenprotesten en het stikstofoverleg.
Volgens de organisatie van VIDM durfde Linda Janssen tijdens haar mediaoptreden op te komen voor een sector die fel bekritiseerd wordt. Volgens de stemmers legde ze op een duidelijke manier uit waar varkenshouders voor staan, waar zij mee bezig zijn en welke maatschappelijke uitdagingen er zijn en hoe de varkenshouderij daar een antwoord op kan vinden.
Overigens eindigde in Groningen varkenshouder Annechien ten Have uit Beerta als tweede in de VIDM-award. Varkenshouders Iris Bouwers en Sabine Grobbink waren dit jaar ook genomineerd, maar vielen niet in de prijzen. Grobbink werd in 2018 nog wel tweede in VIDM award voor Drenthe.
De Vrouw in de Media Award
De Vrouw in de Media Award is een initiatief van Mediaplatform Vaker in de Media en Sprekersbureau ZijSpreekt. De organisatoren willen vrouwelijke experts en rolmodellen via een award aanmoedigen om zichtbaar in de media te zijn en redacties aanmoedigen om hen vaker in programma’s uit te nodigen.
Onderdeel van de VIDM-Award is de regionale afdeling. Op voordacht van het publiek en journalisten zijn tien landelijke en per provincie tien regionale rolmodellen geselecteerd. Tot en met donderdag 30 januari kom er gestemd worden. Het publiek bepaalde met het uitbrengen van een stem wie van de genomineerden zich het beste heeft geprofileerd in de media. 90.000 mensen brachten hun stem uit.