Tönnies wil in 2030 zo’n 70 procent duurzaam en diervriendelijk vlees produceren
Het grootste vleesbedrijf van Duitsland, Tönnies, reageert met de nieuwe duurzaamheidsvisie op de maatschappelijke discussie over dierenwelzijn, klimaatbescherming, milieu, arbeidsomstandigheden en vleesconsumptie. „We moeten onze verantwoordelijkheid nemen”, zegt Tönnies directeur Clement Tönnies. „En we willen de varkenshouders ook betrekken bij een open dialoog met de markt en maatschappij over dierenwelzijn en duurzaamheid, zodat er niet meer over ons maar met ons gesproken wordt.”
Circulaire economie
De nieuwe bedrijfsvisie heeft 15 specifieke doelen. Volgens Tönnies perswoordvoerder André Vielstädte hebben de doelstellingen betrekking op de circulaire economie (ook Duitsland heeft de visie rondom kringlooplandbouw) rond landbouwproductie, zoals het gebruik en bescherming van hulpbronnen maar ook sociale verantwoordelijkheid voor de plattelandsgebieden en verbeterde efficiëntie en duurzaamheid in verpakking en logistiek.
Minder geïmporteerde soja
Uiteraard moet het dierenwelzijn ook verbeterd worden en in 2030 moet 70 procent van de vleesvarkens afkomstig zijn van dier- en milieuvriendelijke stallen. Voor milieu- en klimaatverbeteringen wil Tönnies een aanzienlijke vermindering van de invoer van geïmporteerde soja en met een nieuw voerconcept is het ook de bedoeling om het mestprobleem aan te pakken en de nitraatproblemen in de bodem duurzaam te verminderen.
Tekst: Reinout Burgers
Al bijna 25 jaar volg en schrijf ik als journalist onder meer over de varkenshouderij en pluimveehouderij. Twee uiterst boeiende en dynamische sectoren met veel gepassioneerde ondernemers.
Beeld: Tönnies
Bron: Tönnies