E-learning voor veiliger verkeer met landbouwvoertuigen
Met de tool land-bouwverkeer.nl worden leerlingen, werknemers en werkgevers in de agrarische sectoren uitgedaagd een bijdrage te leveren aan een veiliger (land)bouwverkeer. Maar ook voor fietsers, automobilisten en zelfs ambulance- en politiediensten is het een handige tool om bewust te worden hoe het zicht op de weg is vanaf een breed landbouwvoertuig. ‘Het is bedoeld voor alle partijen die meer inzicht willen in landbouwverkeer op de weg en hoe we samen kunnen werken aan een veiliger verkeerssituatie. Want er gebeuren nog té veel ernstige verkeersongevallen met (land)bouwvoertuigen’, zegt Erna Berends, Teamleider bedrijvenadviseurs Cumela Nederland.
Filmpjes en kennis testen
Op de site wordt in de drie onderdelen; veiliger voertuig, veilige bestuurder en veilige omgeving in meer dan dertig filmpjes uitleg gegeven hoe je veiliger kunt rijden. Na elk filmpje kan de gebruiker zijn kennis testen met enkele vragen.
Cumela wil de tool ook gebruiken richting politiek om onveilige verkeerssituaties zichtbaar te maken. Bestuurders van grote landbouwvoertuigen zouden in sommige gevallen graag over een rondweg gaan om mogelijke gevaarlijke situaties in een dorpskern te voorkomen. Met de huidige regelgeving mag dat echter doorgaans niet. 'Met onze site hopen we deze gevaarlijke situaties voor de politiek inzichtelijk te maken, zodat er hopelijk ruimte komt om met landbouwverkeer over bijvoorbeeld de rondweg te mogen.'
Vomol, voor basisscholen
Het is niet het eerste initiatief van Cumela voor een veiliger (landbouw-)verkeer. Met Vomol (Veilig omgaan met opvallend landbouwverkeer) biedt Cumela kinderen van de groepen 7 en 8 van basisscholen een educatieprogramma over opvallende agrarische machines. Het bestaat onder meer uit een theoretische opdrachtenkaart over situaties met landbouwvoertuigen. Tevens komen er landbouwvoertuigen bij de school, waardoor de leerlingen met eigen ogen kunnen zien hoe groot zo’n machine is en, belangrijker nog, wat de chauffeur van zo’n machine wel en niet kan zien.
De invoering van het T-rijbewijs is volgens Berends een stap in de goede richting. ‘Dit draagt zeker bij aan een veiliger verkeerssituatie. Met onze tool belichten wij verdere praktijksituaties waarmee deze jonge chauffeurs na hun examen verder kunnen leren.’
Gemiddeld 16 doden per jaar
Het rapport ‘Verkeersongevallen met (land)bouwvoertuigen’ van de Onderzoeksraad voor Veiligheid uit 2010 constateerde destijds dat de verbetering van de verkeersveiligheid van landbouwvoertuigen achterblijft. Eén van de conclusies in dit rapport was dat landbouwtrekkers en ander zelfrijdend werkmaterieel zoals graafmachines jaarlijks zorgen voor gemiddeld 16 doden en 100 gewonden bij verkeersongevallen.