Ministerie LNV doet mee aan campagne Week zonder vlees
In totaal 22 bedrijven haken af als financieel partner Nationale Week Zonder Vlees
De partners die dit jaar financieel zijn afgehaakt zijn: Marqt, ProLaterre, Provincie Overijssel, Intersnack, Prof. Grunschnabel, Next Foods, Looye, Royal Zon, CelaVita, Natuurwinkel, Odin, Maza, Biotoday, Eat Natural, Nature's Pride, Protein Ball, Spar, De Paddestoel, Joannusmolen, Buitenhuis, Eosta en Green Protein Alliance. „De redenen daarvoor zijn heel verschillend. Voor sommigen is het een budgetafweging, anderen hebben de focus dit jaar op andere activiteiten en sommigen geven ook geen reden op. Niet een eenduidig antwoord in ieder geval”, aldus Vermeij.
Slagers
In een persbericht over de Nationale Week zonder Vlees meldt Vermeij dat er 'steeds meer animo is' onder bedrijven om op de een of andere manier aandacht te vestigen op de vleesloze week. „Vele Nederlanders, supermarkten, producenten, restaurants, bedrijven, scholen, pompstations en gemeenten hebben zich bij het initiatief aangesloten”, zegt Vermeij. „Zelfs de branchevereniging voor ambachtelijke slagers, de Koninklijke Nederlandse Slagers (KNS), geeft aan dat de Week Zonder Vlees ‘terecht mensen aan het denken zet over hun vleesconsumptie’.” De KNS stelt zelf overigens dat ze wil dat mensen bewuster vlees kopen en wil mensen stimuleren vaker de slager te bezoeken, in plaats van de supermarkt.
Acties tijdens vleesloze week
KFC gaat tijdens de Week Zonder Vlees 100 procent vegetarisch in één restaurant in Rotterdam. Albert Heijn bestickert alle vegetarische schappen Week Zonder Vlees-roze om de consument te motiveren een vegetarische keuze te maken. In Nederland doen verder 940 restaurants mee aan de Week Zonder Vlees met een speciaal vegetarisch aanbod, 1233 bedrijven besteden er aandacht aan in de bedrijfskantine, 375 scholen maken gebruik van het speciaal ontwikkelde lespakket, 135 pompstations bieden een vegetarische snack aan langs de snelweg, en vier ministeries, waaronder het ministerie van Landbouw, doen mee aan de campagne.
Dit is volgens Vermeij een ‘significante groei in aandacht en actief betrokken partijen’ ten opzichte van vorig jaar.