Veehouder trouwe en tevreden klant voerleverancier
Dat agrarisch onderzoeksbureau uit Wageningen doet een online onderzoek onder 1.684 veehouders uit alle dierlijke sectoren. In deze zogeheten VoerMonitor werd de vraag gesteld: hoe waarschijnlijk is het dat u over een jaar nog klant bent van uw huidige voerleverancier?
Het percentage boeren dat 'waarschijnlijk niet' antwoordde, is in vergelijking met 2014 licht opgelopen: van 2,6 procent naar 4,0 procent. Het percentage dat 'zeker niet' antwoordde, is afgenomen van 0,8 naar 0,4 procent in 2016.
Overstappen
Geelen Consultancy concludeert daaruit dat meer veehouders het komende jaar gaan overstappen van voerleverancier. Maar je zou er ook uit kunnen afleiden dat meer veehouders inschatten dat ze het bedrijf binnen nu en een jaar zullen beëindigen.
Ook het percentage veehouders dat verwacht over een jaar 'vrijwel zeker' nog klant te zijn bij de huidige leverancier, is iets afgenomen: van 65,0 procent in 2014 naar 63,1 procent in 2016. Daarentegen geeft nu 28,0 procent aan dan 'waarschijnlijk wel' klant te zijn; dat was in 2014 nog 26,9 procent. Al met al zit 91,1 procent over een jaar naar alle waarschijnlijkheid nog bij dezelfde voerleverancier; een fractie minder dan de 91,9 procent in 2014.
Tevredenheid gestegen
De algemene tevredenheid is significant gestegen, volgens Geelen. De zogeheten Net Promotor Score – waarin veehouders wordt gevraagd in hoeverre ze hun eigen voerleverancier zouden aanbevelen aan collega's – is de afgelopen twee jaar opgelopen van 19 naar 27 punten.