Column: Voermaatregelen tijdens coronacrisis
En dan hebben we natuurlijk al die helden die in de zorg werken. Ziekenhuis Bernhoven is nu het coronaziekenhuis geworden en de verzorgingshuizen en thuiszorg in de omgeving zetten alle zeilen bij. Het beste wat wij kunnen doen is netjes gehoor geven aan de verzoeken die de overheid nu doet.
Nadat bij mijn vader corona geconstateerd was, hebben we direct maatregelen getroffen
Bij mij gingen de alarmbellen pas echt af toen mijn vader ziek werd. Dat is nu bijna 3 weken geleden en gelukkig knapt hij weer op. Maar hij heeft erg slecht gelegen en gezien zijn leeftijd van 79 jaar een duidelijk extra risico op overlijden. Ik begrijp dat sociale onthouding moeilijk is en dat de parken in Amsterdam nog volstromen, maar mensen pas op jezelf en je naasten!
Nadat bij mijn vader corona geconstateerd was, hebben we direct maatregelen getroffen. Hij was al hoestend op kantoor geweest en er heerste een lichte paniek. Hoeveel mensen zouden er ziek worden? We zijn meteen zoveel mogelijk onze medewerkers gaan scheiden. Dat betekent dus thuiswerken waar het kan, alle ruimte op kantoor gebruiken en cruciale afdelingen zoals productie en klantenservice verboden terrein voor iedereen die er niet hoeft te zijn. Dat geldt dus ook voor mij.
Alles gericht op het kunnen blijven leveren van voer
We hebben wel wat extra investeringen moeten doen in laptops en software maar gelukkig hebben we een up to date automatisering zodat veilig thuiswerken kan. Voor de adviseurs betekent dat dus ook geen klantbezoeken meer, alleen indien noodzakelijk.
In deze aanpak is alles gericht op het kunnen blijven leveren van voer. Te veel zieken in productie en transport is funest. We hadden echter wel een noodplan gemaakt, mocht het toch zo ver komen en helaas is dat nu het geval. Er zijn te veel operators thuis (zelf ziek of coronapatiënten in huis) waardoor we genoodzaakt zijn maatregelen te nemen om de capaciteit te verhogen. Dat doen we door grotendeels te stoppen met maatwerk voer, juist één van onze sterke punten.
Door zoveel mogelijk over te stappen op standaard voeders die we op voorraad kunnen produceren kunnen we 10- 15 procent capaciteit winnen. Als onze klanten op tijd bestellen en ons de ruimte geven om zelf te bepalen wanneer we precies komen, kunnen we nog wat capaciteitswinst pakken. We vragen dus veel van onze klanten. Daarbij zullen we ze maximaal helpen maar er zijn grenzen in wat we vandaag de dag kunnen doen.
Juist het vervoer over de weg (zeker vanuit Frankrijk) gaat moeizaam.
Daar is nog bijgekomen dat de aanvoer van grondstoffen minder zeker is geworden. We waren al bestellingen naar voren aan het halen en voorraden aan aan het leggen (sorry, toch hamsteren). Met ons opslagbedrijf in Oss hebben we goede mogelijkheden maar ook die zijn een keer op. Bovendien komen lang niet alle grondstoffen per schip en juist het vervoer over de weg (zeker vanuit Frankrijk) gaat moeizaam. Een reden te meer om nu al maatregelen te nemen om de voerleveringen de komende maanden te kunnen garanderen.
Het is roeien met de riemen die we hebben
Ik hoop dat onze klanten daar begrip voor hebben. In deze tijden van crisis moeten we er met zijn allen de schouders onder zetten en elkaar helpen. Het is roeien met de riemen die we hebben. De voedselproductie in Nederland en Europa mag niet stil komen te staan. Gelukkig hebben zowel Den Haag als de EU de landbouw en veevoerindustrie aangemerkt als cruciaal. We mogen dus door maar we kunnen alleen maar door als er voldoende mensen gezond blijven.
Ik wens iedereen heel veel sterkte toe in deze bizarre tijden. Onderschat de problematiek niet en neem tijdig maatregelen. Liever nu iets te voorzichtig dan later grote spijt. Succes allemaal.