Vion zet meer stappen op lucratieve vleesvervangersmarkt
„We zagen vorig jaar maatschappelijke onrust over onze manier van voedsel produceren in onze thuismarkten. In 2019 hebben we een nieuwe strategie, 'Building Balanced Chains' ontwikkeld, met die maatschappelijke ontwikkelingen in het achterhoofd”, zegt algemeen directeur Ronald Lotgerink van Vion. Door duurzame en moderne ketens te ontwikkelen zegt Vion de sector ‘sterk en weerbaar te willen maken en een voor allen gezond toekomstperspectief te bieden’.
Lucratieve markt
Hoewel Vion dit niet hardop zegt, is de productie van vegetarische producten echter vooral een lucratieve markt. Goedkope grondstoffen die in bulk worden geproduceerd, kunnen flink worden verwaard. Vleesvervangers zijn in de winkel vaak vier keer zo duur als vlees.
De nieuwe business unit Retail gaat zich binnen Vion bezighouden met innovaties, plantaardige eiwitproducten en vleesproducten voor retailklanten.
Duurzame groei
In de nieuwe ondernemingsstrategie is duurzame groei een essentieel onderdeel van de dagelijkse werkzaamheden van het bedrijf, zegt Lotgerink. „Vion brengt daarom elk jaar een afzonderlijk MVO-rapport uit om verslag te doen van de stappen die het bedrijf zet in de thema’s die maatschappelijk belangrijk zijn en waar het daadwerkelijk invloed op kan uitoefenen."
Kerngegevens operationeel en Maatschappelijk Verantwoord Ondernemen (MVO)
- Start van de nieuwe Vion strategie “Building Balanced Chains” met concepten voor duurzame ketens.
- Investering van 35 miljoen euro in de Vion locatie Boxtel, waardoor een kortere keten en een duurzame manier van werken op één locatie mogelijk wordt
- Vion staat in de top van de wereldwijde “Business Benchmark on Farm Animal Welfare” (BBFAW) en is weer gestegen op de “Transparantiebenchmark”.
- Good Farming Star, Good Farming Balance, Good Farming Organic, De Groene Weg, GQB, zijn voorbeelden van de strategie “Building Balanced Chains”.
- Vion lanceert een nieuwe plantaardige proteïne keten voor retailklanten onder de naam “ME-AT”.
- De runderslachterij in Leeuwarden is omgebouwd tot een fabriek voor plantaardige vleesvervangers.
- Vion benoemt 18 relevante thema’s in het MVO beleid, waarvan 11 sociale thema’s, 5 milieu thema’s en 2 economische thema’s. Op 9 thema’s heeft Vion actief beleid geformuleerd in de organisatie.
- Lancering van de keten Good Farming Organic in Duitsland.
- De gemengde (varkens en runderen) locatie Altenburg in Duitsland stopt met de aanvoer van varkens en investeert in de uitbreiding van de runderslachterij.