Voerafzet Voergroep Zuid eerste jaar met 6 procent gestegen
In tonnen steeg de totale afzet in 2015 van 737.711 naar 781.341 ton. De hogere afzet komt vooral tot stand door een hogere verkoop van varkensvoer (+9,9 procent), rundveevoer (+9,1 procent) en geitenvoer (+18,2 procent). Alleen de afzet pluimveevoer, waar enkele grote afnemers van invloed zijn, is met 7,2 procent gedaald.
Negatief resultaat
Ondanks de positieve voerafzetontwikkeling heeft Voergroep Zuid vorig jaar een negatief resultaat van 4,7 miljoen euro behaald. De drie business units Retail, Agro en de handel in grondstoffen realiseerden een negatief resultaat. Samen met eenmalige fusiekosten en extra debiteurenvoorzieningen - in verband met de slechte marktprijzen in de veehouderij - heeft dit geleid tot een negatief groepsresultaat. De solvabiliteit van coöperatie Voergroep Zuid bleef vorig jaar gelijk met 59,5 procent.
Voergroep Zuid concludeert dat de organisatie, ondanks het fusieproces, volledig weet te focussen op klanten en de markt. „Ook de nieuwe marktaanpak slaat aan. Voergroep Zuid heeft als doel goed voer zo goedkoop mogelijk te maken. Samen met het advies leidt dat tot aantoonbaar meer rendement op het boerenerf.” Ondanks de krimpende mengvoermarkt verwacht de coöperatie de afzetgroei in 2016 verder uit te bouwen.
Fusie voercoöperaties
Voergroep Zuid is in juni 2015 ontstaan uit de fusie tussen voercoöperaties Boerenbond Deurne, Isidorus Nederpeel en BoerenBond Helden. Naast mengvoer en voergrondstoffen is Voergroep Zuid in Zuid-Nederland actief in verzekeringen en retail.
Half april maakte Voergroep Zuid bekend dat algemeen directeur Dick Kroot per direct vertrekt bij Voergroep Zuid. De reden van het vertrek is een verschil van mening over de toekomstige strategie van Voergroep Zuid.
Tekst: Ruben van Boekel
Beeld: Agrio archief