‘NVWA-situatie zorgt voor onhoudbare situatie’
Dat stelt Benny ten Thije van Varkenshandel Dijk en Select Porc. „Het feit dat de tarieven onlangs opnieuw fors naar boven zijn bijgesteld, maakt dat het rendement van export naar de buitenlandse markt flink en onnodig onder druk staat. Dit doet volledig afbreuk aan de Nederlandse concurrentiepositie.”
Hier komt volgens Ten Thije nog bij dat de NVWA ondanks de verhoogde tarieven, niet in slaagt de gewenste en aangevraagde export- en transporttijden na te komen. „Keuringen worden met de regelmaat van de klok vele uren verschoven of geheel geannuleerd, waardoor zelfs dieren onnodig en met hoge kosten via een exportverzamelplaats moeten worden geëxporteerd. Dit laatste om de met leveranciers en afnemers besproken laad- en lostijden toch nog enigszins te kunnen handhaven.”
350 euro kosten
Sinds 1 mei zijn de NVWA-exporttarieven fors verhoogd. Er geldt een vast starttarief van 106 euro (excl. btw). Voor elk kwartier aan controle rekent de overheidsinstantie vervolgens 40 euro (excl. btw). Bij de slachtvarkens knellen deze keuringskosten het meest. Voor een volle vracht van 180 vleesvarkens ben je als varkenshouder volgens Ten Thije al snel anderhalf uur met laden bezig wat neerkomt op 350 euro aan NVWA-kosten. „Dat is 2 cent per afgeleverde kilogram geslacht gewicht aan kosten voor de varkenshouder.”
Hij stelt dat varkenshouders in omringende landen fors minder geld kwijt zijn aan exportkosten. „In België betalen varkenshouders voor een exportaanvraag ongeveer 100 euro en in Frankrijk zelfs maar 40 euro. Dat is een tiende van de kosten van de Nederlandse varkenshouder.” Belangrijke reden voor de grote verschillen is dat in veel landen de overheid zelf het merendeel van de kosten draagt.
Meerwaarde omlaag
Voor een volle vracht met 800 exportbiggen bedragen de keuringskosten voor een Nederlandse varkenshouder ongeveer 0,50 euro per big. De commercieel directeur van Varkenshandel Dijk en Select Porc zegt dat door hoge keuringskosten de meerwaarde van de buitenlandse markten deels komt te vervallen. Zeker niet volle vrachten kunnen door het hoge NVWA-startarief enorme kosten met zich meebrengen. „Varkenshouders wegen de economische meerwaarde van export continu af en sinds 1 mei is de exportmarkt weer een stuk minder aantrekkelijk. Ook voor de Nederlandse markt is dit niet goed, omdat de druk op de binnenlandse varkensmarkt toeneemt.”
Benny ten Thije hoopt snel dat er een oplossing komt voor de oplopende problematiek. „We hadden gehoopt dat door de hogere tarieven de kwaliteit van de NVWA omhoog zou gaan. Maar de kwaliteit is juist achteruitgegaan. De NVWA kan met de huidige bezetting de situatie niet aan.”
Volgens de commercieel directeur is brancheorganisatie Vee & Logistiek Nederland in gesprek met de NVWA over de ontstane situatie. „Tariefverhogingen zijn daarvoor niet de oplossing en snelle uitbreiding met bekwame personele bezetting van de NVWA is geen reële optie. Vee en Logistiek Nederland wil op korte termijn samen met de NVWA proberen te bewerkstelligen dat ook voor Nederland de standaard EU exportcertificeringsregels gaan gelden. Dit lost namelijk alle problemen tegelijk op.”
Tekst: Ruben van Boekel
Beeld: Agrio archief