De Groene Weg verwacht sterke groei biologisch varkensvlees
De omzet van biologisch vlees in Nederland groeit gestaag met zo’n 6 tot 7 procent per jaar. „De vraag in de markt vormt voor De Groene Weg het uitgangspunt. Wij groeien met de markt mee en handhaven daarmee onze leidende positie”, aldus Allard Bakker, die eindverantwoordelijke is bij De Groene Weg, onderdeel van Vion. De verwerking van biologische varkens vindt plaats in de gespecialiseerde slachterij van Vion Food in Groenlo. Momenteel slachten ze jaarlijks circa 80.000 varkens.
Samenwerking in keten
De 65 varkenshouders die hun varkens leveren aan De Groene Weg zijn aangesloten bij een leveranciersvereniging. Die overlegt met het bedrijf over de inkoopvoorwaarden, maar ook over mogelijke verbeteringen op de veehouderijbedrijven. „We hebben in de loop der jaren wederzijds vertrouwen opgebouwd. Dat is een belangrijke voorwaarde om gezamenlijk een sterke positie op te bouwen”, stelt Bakker vast.
Hij noemt als voorbeeld dat het in het biologische segment lukt om met een stabiele prijs voor de varkens te werken. „We spreken vier keer per jaar een faire prijs af, waar de veehouders het voor kunnen doen. Dat geeft rust voor alle partijen.”
Goede partner
Voorzitter van de leveranciersvereniging Gerard Top, veehouder in Zwartebroek op de Veluwe, onderschrijft deze woorden. „Wij werken optimaal samen om de markt zo goed mogelijk te bedienen. We ervaren dat De Groene Weg beseft dat wij een goede prijs voor onze varkens moeten krijgen om de continuïteit van onze bedrijven te garanderen.” Top noemt De Groene Weg een goede partner, ook in minder goede jaren.
Ook Top is optimistisch over de toekomst. „Het grootwinkelbedrijf toont steeds meer interesse voor biologisch. Dat geef een boost aan onze sector.” Om aan de groeiende vraag te kunnen voldoen, is verruiming van de aanvoer gewenst. De Groene Weg werkt daarom samen met de leveranciersvereniging aan de omschakeling van enkele tientallen extra varkensbedrijven in Nederland.
Succesvol ketenconcept
Allard Bakker verwacht hiervoor voldoende animo: „De Groene Weg is een succesvol ketenconcept. Biologisch vlees van De Groene Weg heeft 3 sterren van het Beter Leven Keurmerk van de dierenbescherming. Daarnaast wordt het verhaal achter het vlees verteld, door de biologische veehouders in beeld te brengen. Dat zorgt voor trots bij de veehouders en voor een sterke positie van De Groene Weg.”
Afgelopen dinsdag vierde de biologische slachterij haar 35-jarige bestaan. Met 12 slagerijen in Nederland en afzet naar diverse grote retailketens, is het bedrijf ruimschoots marktleider in de biologische vleessector in Nederland. De Groene Weg exporteert ruim de helft van haar productie en heeft met name in Duitsland een sterke positie. De onderneming ziet goede mogelijkheden om de export te verbreden naar andere landen.
Tekst: Ruben van Boekel
Beeld: Susan Rexwinkel