Bio-markt groeit rap, productie blijft achter
Dat staat in een rapport van ABN Amro over de biologische sector. De markt voor biologische voedingsproducten groeit in rap tempo. De consumptie van biologische producten is de afgelopen vijf jaar met gemiddeld 7 procent per jaar gegroeid in Europa. In Nederland ligt de gemiddelde groei van de uitgaven aan biologische producten over de afgelopen tien jaar op 9 procent per jaar. In 2015 is zelfs de grens van 1 miljard euro doorbroken voor consumentenuitgaven aan biologische producten.
Vlees op plek 4
De belangrijkste categorie hierin zijn de droge kruidenierswaren met een aandeel van 27 procent, gevolgd door aardappelen, groente en fruit (23 procent). Zuivel staat op de derde plaats met 20 procent, gevolgd door vlees (16 procent). Biologisch vlees heeft wat 'last' van andere keurmerken zoals Beter Leven, maar ook bio-vlees zit sinds vorig jaar weer in de lift, aldus het rapport.
Ook voor de komende jaren staan de seinen op groen. ABN Amro verwacht dat de uitgaven aan biologisch voedsel in Nederland de komende vijf jaar met gemiddeld 7 procent per jaar zal blijven toenemen in de richting van 1,5 miljard euro in 2020. Het totale marktaandeel van bio loopt daarmee op van 3 naar 5 procent.
Daarnaast groeien de exportmogelijkheden. Nu gaat er vanuit Nederland al voor een bedrag van 928 miljoen euro aan biologische producten de grens over. De bank verwacht dat de wereldwijde bio-omzet de komende jaren gaat verdubbelen tot 160 miljard dollar. „Kortom een enorm potentieel voor ondernemers in de biologische voedselketen."
Mondjesmaat
De bank zou dan ook verwachten dat boeren en tuinders staan te springen om om te schakelen. Toch gebeurt dat maar mondjesmaat. Het aantal bio-bedrijven is vorig jaar met 25 toegenomen tot 1.625 en schommelt al jaren rond de 1.600.
Ook het areaal bio (plus in omschakeling) groeit langzaam, van 54.000 hectare in 2010 naar 59.000 hectare nu. Het aantal biologische verwerkers en handelaren groeit wel flink door. Kennelijk zien zij de kansen eerder dan de primaire producenten, concludeert de bank.
Als vraag en aanbod van biologische producten te ver uit elkaar groeien, ontstaat het risico dat de oplopende prijs de groei gaat remmen. Stimulering vanuit de overheid en verwerkings- en handelsbedrijven (contractafspraken met leveranciers) is daarom nodig om biologisch verder te kunnen laten groeien, aldus het rapport.
Tekst: Gineke Mons
Gineke Mons (1970) groeide op op een biologisch melkveebedrijf in Gelderland. Na haar studie journalistiek werkte ze 13 jaar bij het Agrarisch Dagblad. Sinds 2008 is ze freelance (landbouw)journalist, met het accent op veehouderij en diergezondheid.
Beeld: Susan Rexwinkel, Agrio archief