ForFarmers maakt sojavrij voer, maar tegen welke prijs?
De van oorsprong Gelderse mengvoercoöperatie streeft naar maatschappelijk verantwoord ondernemen. Ze onderzochten daarom de mogelijkheid om mengvoer te produceren zonder toevoeging van soja. Daarmee willen ze inspelen op de ongerustheid bij de consument, die zich zorgen maakt over de invloed van bepaalde grondstoffen op het milieu. Soja is één van die producten met een negatief imago. Dat komt door sociale en milieuproblemen die het product kenmerken, zoals werkloosheid, verminderde voedselzekerheid, onteigening van land, aantasting van natuurreservaten, ontbossing, erosie en watervervuiling door landbouwchemicaliën. Vandaar dat werd gezocht naar een nieuwe manier van duurzaam voeren.
Twee kwesties
De nieuwe lijn met sojavrij mengvoer is nu met name verkrijgbaar voor de varkens- en pluimveebedrijven. Wat het voeren van melkvee betreft werkt de onderneming ook aan ‘verantwoorde’ mengvoeders. ForFarmers woordvoerder Jos Westerhof: „Om aan de basisbehoeften van dieren te blijven voldoen, is het gebruik van alternatieve grondstoffen vereist. Met het weglaten van soja en het toevoegen van een andere eiwitbron, is en blijft het rantsoen dus in balans.”
Maar, de vooruitstrevende voerleverancier stuit op twee kwesties. Ten eerste stijgt de prijs van het voer, wanneer alternatieve eiwitbronnen worden ingezet. En wie gaat dat betalen? „Uiteindelijk is het een wens van de consument. Maar gaat de detailhandel die prijs doorberekenen? Dit is iets wat op ketenniveau bepaald moet worden”, aldus Westerhof.
Verminderen van nadelen
Een tweede discussiepunt gaat eigenlijk ook over duurzaamheid. Want alternatieve eiwitbronnen hebben een hogere fosfaatuitstoot, een grotere CO2-voetafdruk en er is meer land nodig om deze producten te telen. Nou zien fanatieke onderzoekers bij het voederconcern ook hier kansen en mogelijkheden. „Wij werken actief samen met partners uit de keten. We willen ook de alternatieve grondstoffen nog duurzamer laten telen. De volgende stappen in het onderzoek zijn daarom gericht op het verminderen van de huidige nadelen samen met alle partijen die verantwoordelijk zijn voor de productie van voer. ForFarmers is vastbesloten dat het lukt om de totale productie van voedsel duurzamer te maken.”
Al die nieuwe toepassingen drijven de prijs wel weer verder op. Dus blijft de vraag: Is de consument bereid om voor duurzaamheid te betalen? Technisch zouden er nog veel mogelijkheden zijn, zo belooft de internationaal opererende onderneming. „Nu is het dus aan de maatschappij, die moet laten zien wat zij er werkelijk voor over heeft.”
Tekst: Monica van der Hall
Beeld: Agrio archief