Esther Ouwehand vangt bot bij Schouten over gratis reclamezendtijd Agractie en FDF
STER stelde tijdens de piek van de coronacrisi gratis zendtijd ter beschikking aan brancheorganisaties en belangenverenigingen die opkomen voor de belangen van ondernemers. Onder meer boerenactiegroep Agractie maakte daar dankbaar gebruik van. Farmers Defence Force adverteerde ook, maar FDF betaalde daarvoor het reguliere tarief, meldt Schouten in haar brief.
Oneerlijk
Ouwehand vindt het oneerlijk dat ondernemersgroepen wel gratis mochten adverteren en goede doelen en verenigingen die volgens haar ‘opkomen voor de belangen van dieren, natuur, het klimaat en de volksgezondheid' niet en wilde daarover opheldering van de minister.
„Het invullen van de Sterzendtijd is de verantwoordelijkheid van de STER. Ik kan niet treden in de keuzes die de STER maakt ten aanzien van de reclamezendtijd”, schrijft Schouten. Het Commissariaat voor de Media ziet volgens haar toe op naleving van de Mediawet 2008. „In het geval Ster verkeerde keuzes zou hebben gemaakt ten aanzien van de reclamezendtijd, dan is het aan het Commissariaat om aan de hand van de precieze feiten en omstandigheden hier een oordeel over te geven", aldus Schouten.
Beleid
De minister kan de STER niet opdragen om ook goede doelen een gelijkwaardig aandeel te geven in de verdeling van gratis zendtijd ten opzichte van commerciële sectororganisaties „Het beleid van de Ster wordt bepaald door directie en bestuur binnen het kader van de Mediawet 2008. Overigens hanteert de Ster voor charitatieve adverteerders die in het bezit zijn van een CBF keurmerk of een ANBI-status beduidend lagere tarieven”, wijst Schouten Ouwehand terecht.
Download hier de antwoorden van Schouten op de Kamervragen van Ouwehand