logoClose menu
Menu
  • Nieuws
  • Marktcijfers
  • Video & foto
  • Dossiers
  • Kennispartners
  • Vakblad
  • Top
  • Evenementen
  • Het LeerErf
Close submenu ( Nieuws) Nieuws
  • Home
  • Markt
  • Diergezondheid
  • Voeding
  • Ondernemen
  • Fokkerij
  • Huisvesting
  • Mest
  • Vlees
Close submenu (Markt)Markt
  • Varkensprijzen
  • Voerprijzen
  • Mestprijzen
Close submenu (Diergezondheid)Diergezondheid
  • Aandoeningen
  • Medicijnen
  • Hygiëne
  • Dierenwelzijn
Close submenu (Voeding)Voeding
  • Droogvoer
  • Brijvoer
  • Water
Close submenu (Ondernemen)Ondernemen
  • Belangenbehartiging
  • Buitenland
  • Politiek en beleid
  • Maatschappij
  • Financiën
  • Personeel
Close submenu (Fokkerij)Fokkerij
  • Genetica
  • Productie
Close submenu (Huisvesting)Huisvesting
  • Stalinrichting
  • Klimaat
  • Energie
  • Luchtwasser
Close submenu (Mest)Mest
  • Mestverwerking
  • Mestafzet
Close submenu (Vlees)Vlees
  • Voedselveiligheid
  • Slachterij en verwerking
  • Retail en consument
Close submenu (Vakblad)Vakblad
  • Jaargangen
  • Verschijningsdata
  • Abonneren
Pigbusiness.nl logo

  • Menu
  • Nieuws
    • Home
    • Markt

      Subcategorieën

      • Varkensprijzen
      • Voerprijzen
      • Mestprijzen
    • Diergezondheid

      Subcategorieën

      • Aandoeningen
      • Medicijnen
      • Hygiëne
      • Dierenwelzijn
    • Voeding

      Subcategorieën

      • Droogvoer
      • Brijvoer
      • Water
    • Ondernemen

      Subcategorieën

      • Belangenbehartiging
      • Buitenland
      • Politiek en beleid
      • Maatschappij
      • Financiën
      • Personeel
    • Fokkerij

      Subcategorieën

      • Genetica
      • Productie
    • Huisvesting

      Subcategorieën

      • Stalinrichting
      • Klimaat
      • Energie
      • Luchtwasser
    • Mest

      Subcategorieën

      • Mestverwerking
      • Mestafzet
    • Vlees

      Subcategorieën

      • Voedselveiligheid
      • Slachterij en verwerking
      • Retail en consument
    • Sterke Erven
  • Marktcijfers
  • Video & foto
  • Dossiers
  • Kennispartners
  • Vakblad
    • Vakblad
    • Jaargangen
    • Verschijningsdata
    • Abonneren
    • Sterke Erven
  • Top
  • Evenementen
  • Het LeerErf
  • Sterke Erven
  • Sterke Erven
NieuwsOndernemenMaatschappijColumn: Meldpunt hittestress Wakker Dier misleidt burgers

Column: Meldpunt hittestress Wakker Dier misleidt burgers

Terwijl veehouders er deze dagen alles aan doen, om hun dieren zo koel mogelijk te houden, stelt Wakker Dier een meldpunt hittestress in. Dit meldpunt is puur voor de bühne en de publiciteit. Geen enkel dier wordt er mee geholpen.

Veehouders laten elk jaar via de sociale en traditionele media massaal zien welke maatregelen zij treffen om dieren zo comfortabel mogelijk de hete dagen door te laten komen. Dit doen zij met de hashtag #geenhittestress. Veel melkveehouders kiezen bijvoorbeeld voor nachtweiden. En koeien bij veel boeren kunnen overdag kiezen of zij in de (koelere) stal blijven, of dat zij naar buiten gaan. Pluimveehouders en varkenshouders nemen maatregelen in en buiten de stal, zoals het natspuiten, of wit verven van daken, lichtplaten te verduisteren, of nevelkoeling te gebruiken.

Verder worden entilatoren, luchtkokers, luchtinlaat en luchtwassers gereinigd en zijn er geen activiteiten, zoals vaccineren op het heetst van de dag. De dieren worden ook voorzien van extra water.

Polariseren

Wakker Dier polariseert het debat tussen boeren en burgers met het meldpunt, puur voor eigen gewin. Burgers kunnen immers al op vele plekken melden als zij menen dat het dierenwelzijn wordt aangetast. Dit kan bijvoorbeeld via de NVWA, via de Dierenbescherming of via de dierenpolitie. Deze organisaties ondernemen dan ook direct actie, in tegenstelling tot het hoofdkwartier van Wakker Dier in Amsterdam.

Dieren niet gebaat bij dit meldpunt

Dieren zijn volstrekt niet gebaat bij een meldpunt van Wakker Dier. De Amsterdamse organisatie wil de meldingen alleen gebruiken om het ‘op de politieke agenda’ te zetten. De medewerkers stappen zelf niet in de auto om dieren te gaan redden van vermeende hittestress.

Daarnaast is het totaal niet controleerbaar wie er melden, hoe vaak dezelfde mensen iets melden, of er gevolg is gegeven aan de melding of dat de melding ook echt dierenleed betrof, of alleen maar een perceptie. Veel burgers denken immers al snel dat een dier lijdt, terwijl dit vaak niet zo blijkt te zijn. Komen deze meldingen dan ook in het rapport van Wakker Dier straks? En gaat de politiek daar dan beleid op maken? Dat is toch van de zotte.

Misleiding

Burgers worden, kortom, met zo’n meldpunt misleid. Zij zullen denken dat Wakker Dier actie onderneemt, terwijl het alleen bij een melding blijft. Mensen die denken dieren te zien die lijden onder hittestress, kunnen daarom beter de geëigende instanties bellen. Zij zijn ervoor getraind en opgeleid om dieren te helpen, indien nodig. De NVWA rapporteert bovendien aan het ministerie van LNV, in tegenstelling tot Wakker Dier.

Huisdieren

Wakker Dier meldt ook niks over hittestress bij huisdieren. Kennelijk kunnen mensen bij het meldpunt alleen een melding doen als het koeien, kippen of varkens betreffen. Huisdieren kunnen schijnbaar stikken. Of is een melding bij de NVWA, Dierenbescherming of Dierenpolitie, dan wel weer goed? De vraag stellen is ‘m beantwoorden.

Het meldpunt van Wakker Dier is puur voor de bühne en voor de publiciteit, geen dier wordt ermee geholpen. Alleen de kas van Wakker Dier. Immers: doneren is lief…

Foto van Caroline van der Plas
Tekst: Caroline van der Plas

Tot oktober 2020 chefredacteur van Pig Business en Pluimveeweb bij Agrio Uitgeverij. Oprichter BoerBurgerTweet, mede-oprichter BoerBurgerBeweging en Team Agro NL. Schrijfster van het BoerBurgerBoek. Winnaar Gouden Greep 2019, de landelijke persprijs voor de beste landbouwjournalistiek, voor de...

Beeld: needpix

Deel dit artikel
Twitter
Facebook
LinkedIn
WhatsApp
E-mail
Dossier(s)
Dit artikel is onderdeel van de volgende dossiers:
Dossier Hittestress, Dierenactivisme
Meer soortgelijk nieuws lezen?
Sloot dit artikel goed aan bij jouw behoefte? Wellicht is/zijn de volgende site(s) dan ook interressant voor jou:
Pluimveeweb.nl logo
Alles over de Pluimveehouderij, economie, beleid, huisvesting, mechanisatie, lucht, water licht, voeding, gezondheid, fijnstof, legpluimvee, vleeskuikens, ouderdieren, broederij en fokkerij op Pluimveeweb.nl
Praat mee
Pig Business is ook actief op verschillende social media. Volg ons, blijf altijd op de hoogte van het laatste nieuws en praat mee.
Facebook Twitter LinkedIn
Nieuwsbrief
Ontvang drie keer per week gratis het belangrijkste varkenshouderijnieuws in jouw mailbox. Meld je aan voor de nieuwsbrief van Pigbusiness.nl en bevestig je aanmelding via de toegestuurde mail.
Wij wijzen je op het privacy statement van Agrio Uitgeverij B.V.

Markt
  • Varkensprijzen
  • Voerprijzen
  • Mestprijzen
Diergezondheid
  • Aandoeningen
  • Medicijnen
  • Hygiëne
  • Dierenwelzijn
Voeding
  • Droogvoer
  • Brijvoer
  • Water
Ondernemen
  • Belangenbehartiging
  • Buitenland
  • Politiek en beleid
  • Maatschappij
  • Financiën
  • Personeel
Fokkerij
  • Genetica
  • Productie
Huisvesting
  • Stalinrichting
  • Klimaat
  • Energie
  • Luchtwasser
Mest
  • Mestverwerking
  • Mestafzet
Vlees
  • Voedselveiligheid
  • Slachterij en verwerking
  • Retail en consument
Pigbusiness.nl © 2025 - Uitgave van Agrio Uitgeverij B.V. - RSS | Privacyverklaring | Disclaimer | Algemene voorwaarden | Adverteren | Abonneren | Contact redactie | Klantenservice | Cookie instellingen
Top