Column: Meldpunt hittestress Wakker Dier misleidt burgers
Veehouders laten elk jaar via de sociale en traditionele media massaal zien welke maatregelen zij treffen om dieren zo comfortabel mogelijk de hete dagen door te laten komen. Dit doen zij met de hashtag #geenhittestress. Veel melkveehouders kiezen bijvoorbeeld voor nachtweiden. En koeien bij veel boeren kunnen overdag kiezen of zij in de (koelere) stal blijven, of dat zij naar buiten gaan. Pluimveehouders en varkenshouders nemen maatregelen in en buiten de stal, zoals het natspuiten, of wit verven van daken, lichtplaten te verduisteren, of nevelkoeling te gebruiken.
Verder worden entilatoren, luchtkokers, luchtinlaat en luchtwassers gereinigd en zijn er geen activiteiten, zoals vaccineren op het heetst van de dag. De dieren worden ook voorzien van extra water.
Polariseren
Wakker Dier polariseert het debat tussen boeren en burgers met het meldpunt, puur voor eigen gewin. Burgers kunnen immers al op vele plekken melden als zij menen dat het dierenwelzijn wordt aangetast. Dit kan bijvoorbeeld via de NVWA, via de Dierenbescherming of via de dierenpolitie. Deze organisaties ondernemen dan ook direct actie, in tegenstelling tot het hoofdkwartier van Wakker Dier in Amsterdam.
Dieren niet gebaat bij dit meldpunt
Dieren zijn volstrekt niet gebaat bij een meldpunt van Wakker Dier. De Amsterdamse organisatie wil de meldingen alleen gebruiken om het ‘op de politieke agenda’ te zetten. De medewerkers stappen zelf niet in de auto om dieren te gaan redden van vermeende hittestress.
Daarnaast is het totaal niet controleerbaar wie er melden, hoe vaak dezelfde mensen iets melden, of er gevolg is gegeven aan de melding of dat de melding ook echt dierenleed betrof, of alleen maar een perceptie. Veel burgers denken immers al snel dat een dier lijdt, terwijl dit vaak niet zo blijkt te zijn. Komen deze meldingen dan ook in het rapport van Wakker Dier straks? En gaat de politiek daar dan beleid op maken? Dat is toch van de zotte.
Misleiding
Burgers worden, kortom, met zo’n meldpunt misleid. Zij zullen denken dat Wakker Dier actie onderneemt, terwijl het alleen bij een melding blijft. Mensen die denken dieren te zien die lijden onder hittestress, kunnen daarom beter de geëigende instanties bellen. Zij zijn ervoor getraind en opgeleid om dieren te helpen, indien nodig. De NVWA rapporteert bovendien aan het ministerie van LNV, in tegenstelling tot Wakker Dier.
Huisdieren
Wakker Dier meldt ook niks over hittestress bij huisdieren. Kennelijk kunnen mensen bij het meldpunt alleen een melding doen als het koeien, kippen of varkens betreffen. Huisdieren kunnen schijnbaar stikken. Of is een melding bij de NVWA, Dierenbescherming of Dierenpolitie, dan wel weer goed? De vraag stellen is ‘m beantwoorden.
Het meldpunt van Wakker Dier is puur voor de bühne en voor de publiciteit, geen dier wordt ermee geholpen. Alleen de kas van Wakker Dier. Immers: doneren is lief…