Veewagens zonder koelsysteem mogen de weg niet op tijdens hete dagen
Het slachten op zaterdag moet mogelijk worden gemaakt om het productieverlies op te vangen dat mogelijk ontstaat tijdens hete dagen eerder in de week, vanwege een verbod op veevervoer tijdens hoge temperaturen.
Eerder werd al bekend dat het vervoer van dieren bij een buitentemperatuur van 35 graden of meer niet meer is toegestaan. Dit geldt alleen voor wagens die niet zijn voorzien van een koelsysteem. Een wagen met alleen ventilatie waarborgt volgens Schouten namelijk niet dat dieren kunnen lijden onder hittestress. Wagens met een koelsysteem kunnen wel blijven rijden.
Hitteprotocol
Bij temperaturen vanaf 27 graden treedt het hitteprotocol in werking. Dit protocol is door de sector zelf opgesteld. Het sectorprotocol van Vee en Logistiek Nederland en Transport en Logistiek Nederland is bovendien aangescherpt. Er wordt meer aandacht besteed aan een goede voorbereiding en planning van transporten. Transporten met varkens naar slachterijen worden vanaf het moment dat het protocol in werking is tussen 12.00 en 19.00 uur uitgevoerd met een mechanisch geventileerd vervoermiddel. Wagens die geen mechanische ventilatie hebben, mogen de weg niet op.
27 graden
Dierenartsen van de NVWA kunnen op warme dagen de keuringen voor exportcertificering eerder of later op de dag uitvoeren, zodat op de koele momenten van de dag of nacht met dieren kan worden gereden. In overleg met Nederlandse slachterijen is tevens afgesproken dat er vanaf een buitentemperatuur van 33 graden Celsius mogelijkheden geboden zullen worden eerder te beginnen met slachten en zo nodig de zaterdag als dagdienst te gebruiken voor opvang van verlies van productie gedurende de week.
Ook wordt naar aanleiding van ervaringen van afgelopen jaren meer uitgewerkt hoe het aanpassen van de belading het beste kan worden uitgevoerd. Het sectorprotocol van de Centrale Organisatie voor de Vleessector (COV) is eveneens aangescherpt met extra maatregelen voor het slachthuis om het dierenwelzijn te borgen. Voor beide protocollen geldt dat het vanaf dit jaar al in werking treedt op de eerste dag dat de voorspelde temperatuur in De Bilt 27 graden of meer is, in plaats van een voorspelling van meerdere dagen met dergelijke temperaturen.
Export
Als een veetransporteur een certificering aanvraagt van een transport langer dan 8 uur, waarbij onderweg de voorspelde temperatuur boven de 30 graden uit zal komen wordt certificering door de NVWA geweigerd. Er kan een uitzondering gemaakt worden indien de aanvrager een geplande reis kan overleggen waarbij onderweg, op grond van de voorspelling, nergens de temperatuur van 30 graden zal worden overschreden (bijvoorbeeld door ’s nachts te rijden), óf het transport uitgevoerd wordt met vrachtwagens met actieve koeling van voldoende capaciteit.
Voor alle gecertificeerde transporten die uitgevoerd worden met voorspelde temperaturen boven de 27 graden zal de NVWA vragen de GPS- en temperatuurdata zo snel mogelijk te retourneren, zodat geëvalueerd kan worden hoe de voorspellingen en het werkelijk temperatuurverloop in de vrachtwagens verloopt.