Boerburgertweet bestaat een jaar
Caroline van der Plas startte op 17 augustus 2015 met Boerburgertweet om de burger beter te informeren over het leven en werk als boer én burger. Via @Boerburgertweet wisselen boeren elkaar wekelijks af. Elke boer twittert een week lang over zijn of haar dagelijkse werkzaamheden.
Elke dag een open dag
@Boerburgertweet blijft maar groeien en heeft nu 9131 volgers op facebook en 5454 op twitter. „Het blijft dynamisch en interessant. Dat merk je aan de reacties. Bijna iedereen vindt het leuk om op deze manier meer te weten te komen over de agrarische sector”, zegt Caroline van der Plas.
Uit de reacties merkt ze dat er bij burgers heel weinig kennis is over de agrarische sector. Op deze laagdrempelige manier heb je dagelijks een open dag bij een boer met elke dag duizenden bezoekers. Vooral de foto’s en filmpjes spreken de bezoekers aan.
Boer krijgt een gezicht
Het geheim van het succes is volgens Caroline van de Plas dat de boer een gezicht krijgt. „Het probleem van het imago is dat de boer geen gezicht heeft bij de burger. Bij Boerburgertweet spreken mensen elkaar rechtstreeks aan maar gaan ook naar aanleiding van Boerburgertweet op bezoek bij een bedrijf. Dat is de sleutel in de communicatie van de landbouw.”
Vleeskuikenhouder Stijn Derks was de eerste twitteraar op Boerburgertweet. Na hem volgden 51 boeren uit alle veehouderijsectoren, akkerbouw en fruitteelt. „Het is nog steeds een mooi initiatief. Geweldig dat de interesse blijft en er nog steeds volgers bijkomen”, zegt Stijn Derks.
Boerburgertweet boek
In het najaar verschijnt het Boerburgertweet boek. „Een bundeling van alle verhalen met veel foto’s voor mensen zonder facebook of twitter”, zegt Caroline. Een mooi naslagwerk of relatiegeschenk. Ze is nog op zoek naar een uitgever.
Er staan nog veel boeren op de lijst die mee willen doen aan Boerburgertweet. Volg en deel Boerburgertweet op Facebook en Twitter. Deze week, heel toepasselijk, een agrarisch bedrijf met boerencamping: Boerhoes uit Dalfsen.