Column: Corona kost varkenshouder ruim 55 centen per kilogram
Deze week hebben we de bedragen gehoord die aan verschillende bedrijven zijn uitgekeerd. De varkenshouderij mag zijn eigen broek weer ophouden ook al heeft de corona-uitbraak de sector al een opbrengstderving van 200 miljoen euro gekost. In 18 weken is de prijs van de vleesvarkens met ruim 55 cent per kilogram gedaald en als we rekenen met 300.000 vleesvarkens per week dan heeft het deze week alleen al 16 miljoen euro gekost. Tellen we daarbij de daling bij van de biggenprijs op die op export gaan en nu ruim 6 miljoen euro minder opbrengen, dan kom je snel aan een bedrag dat zeer hoog is. Was dit bij de KLM gebeurd, dan had de overheid dit zeker voor een deel vergoed, maar de varkenssector kan en moet zijn eigen broek ophouden en daarbij blijven investeren in duurzaam produceren. Niet fair, maar goed; we weten al niet beter.
Kan Duitsland de prijs onveranderd houden of blijft de druk hoog?
De varkensprijs voor de komende week ziet er wat vriendelijke uit; al weet je het pas als de prijs bekend wordt gemaakt. Kijken we eerst even naar Duitsland. Met een min 13 centen afgelopen woensdag, een daling die toch groter was dan verwacht, is komende woensdag ook weer spannend. Kan de ISN de prijs onveranderd houden of blijft de druk zo hoog, door het onnodig dicht houden van de slachterij van Tönnies in Rheda-Wiedenbruck, dat er weer een verlaging komt? Van de Teleporc word je ook niet veel wijzer, omdat er geen enkel varken meer verkocht wordt. Als je echter kijkt naar ‘marktplaats’ op Teleporc worden er varkens aangeboden voor 1,42 tot 1,44 euro. Dat is dus weer lager dan afgelopen woensdag. De laatste weken zijn er minder dan 800.000 varkens geslacht en met het oplopen van de gewichten moet je constateren dat er varkens overblijven.
In Nederland is de situatie iets beter, omdat we hier wel onbeperkt kunnen slachten. Het aanbod komt overeen met de vraag zoals het zo mooi heet. De markt is daarmee redelijk in balans. Het aantal slachtingen bedroeg afgelopen week 287.000, maar ook hier lopen de slachtgewichten wel wat op. De prijs van de onderdelen staan nog steeds onder druk. Er zijn ook geluiden dat men tegen deze prijs het weer aandurft om te kopen. Al met al het kon hier wel eens iets gaan meevallen. Al kan je moeilijk spreken van ‘meevallen’ met een daling van 16 tot 19 centen in twee weken tijd. De Boerenvarkensprijs daalt tegen de onzekere achtergrond van corona ook en deze week met min 4 centen naar 1,48 euro (excl. btw).
Biggenprijs 50 euro gedaald in vier maanden
De biggenmarkt staat verder onder druk na de sterke prijsdaling bij de vleesvarkens. Hier kijkt iedereen naar elkaar om te zorgen dat de daling van de biggenprijs de varkensprijs bijhoudt. Als Boerenbiggenprijs moeten we mee in deze misère en dalen we met 3 euro naar 37 euro. Hiermee dalen we dus 50 euro in vier maanden. De Duitse VEZG daalt ook fors en gaat de komende week met 10 euro naar beneden. Voor de stoppers onder ons die dachten nog een behoorlijk prijs voor de zeugen te ontvangen, is het nu een zware tegenvaller. Met een daling van meer dan 90 cent per kilogram, wat neer komt op ruim 225 euro per zeug minder, kom je met een bedrijf van 400 zeugen snel op een bedrag van 100.000 euro minder. Daar gaat je pensioen.
Het is nu tijd om forse druk te zetten
Elke dag is er wel een actie met de trekkers. Er wordt al snel gezegd dat je geen keus meer hebt, maar dat is natuurlijk niet zo. Je hebt altijd een keus. Om echter nu de keus te maken niet mee te doen, dan moet je straks ook niet zeuren als jezelf in de problemen komt. We zien dat de klappen vallen bij de gemiddelde bedrijven, maar een gemiddeld bedrijf is steeds groter en het probleem verschuift zich daardoor ook naar het steeds grotere bedrijf. Het is nu dan ook tijd om forse druk te bij het CBL zetten om hogere prijzen te betalen voor alle agrarische producten en daarom hebben alle agrariërs belang bij de acties. In mijn NVV-tijd hebben we het ook geprobeerd, maar dat is ons toen niet gelukt om bij CBL een poot aan de grond te krijgen. Puur omdat zij maar één belang heeft en dat is die van de supermarkt. Dus wat mij betreft: GAS erop, start de trekker, nu is de tijd er rijp voor en de noodzaak zeer duidelijk.