Jongeren uit Zuid-Europa moeten aan het varkensvlees
De Europese Commissie investeert 7,5 miljoen euro in het 3-jarige project. De campagne is vooral gericht op personen tot 35 jaar en zal via verschillende mediakanalen zoals social media en televisie worden vertoond. De Zuid-Europese landen krijgen het subsidiebedrag vanwege het belang dat varkens hebben in de lokale economie en in het mediterrane dieet.
Het project wordt uitgevoerd door de bedrijven Aligrupo - Grouping of Pig Producers, Agrupalto - Grouping of Agricultural Producers (Portugal), Interporc - Interprofessional del Porcino de Capa Blanca (Spanje) en Inaporc - Interprofession Nationale Porcine (Frankrijk).
Negatief beeld
Het vleesproduct is volgens de initiatiefnemers de afgelopen jaren in een verkeerd daglicht gezet. „Varkensvlees is één van de meest geconsumeerde vleeswaren ter wereld, maar het is het doelwit geweest van verkeerde en soms lasterlijke berichten, die de varkensproductie negatief associëren met gevoelige kwesties op het gebied van milieu, voedselveiligheid en dierenwelzijn. Deze verkeerde informatie heeft ertoe geleid dat het publiek, en met name de jongeren, de consumptie van varkensvlees heeft vervangen door andere voedingsmiddelen”, staat er in het campagnedocument.
Soortgelijk project in Nederland
In Nederland wordt er dit jaar gestart met een soortgelijke campagne voor kip van de Europese pluimvlees verwerkende industrie. Dat project krijg 4,4 miljoen van de Europese Commissie en wordt in zes landen vertoond. De dierenorganisatie Wakker Dier wil dat minister Carola Schouten en EU-Commissaris Frans Timmermans een einde maken aan de subsidie van 'vleespromotie'.
Volgens Wakker Dier leek dat in eerste instantie ook te lukken, toen in een uitgelekt concept-klimaatplan stond dat er gestopt gaat worden met het promoten van vleesconsumptie. Bij de presentatie van het definitieve plan in mei bleek dat de stopzetting uit het conceptplan was gehaald.
Richard van der Kruijk van de COV (Centrale Organisatie voor de Vleessector) is het niet eens met Wakker Dier. Het zijn volgens hem in de regel informatiecampagnes en geen promotiecampagnes. „De Europese subsidieregelingen gelden uitsluitend om consumenten (meestal binnen Europa, maar soms ook daarbuiten) te informeren over de kwaliteit van in Europa geproduceerde (agrarische) producten.”